Znáte důvody, proč nebrousit světla vašeho vozu?

31. října  2013 v 11:45  
Xenonová světla (ilustrační foto) - Foto:  L.C.Nøttaasen,  licence Creative Commons 2.5 Generic

Xenonová světla (ilustrační foto)Foto:  L.C.Nøttaasen, licence Creative Commons 2.5 Generic

Jak se vám jezdí potmě? Městským řidičům možná může znít tato otázka snad až banálně – všude mají pouliční lampy – fakt ovšem je, že když se o světlech začnete bavit s lidmi na venkově, mnozí posléze opatrně přiznají, že dokud nezapnou dálkové, nevidí skoro nic. Jedním z hlavních důvodů je to, že se světlomety dávno vyrábějí z plastu. Ten léty degraduje a světlomety tak svítí prokazatelně špatně.

Degradace plastových světlometů je známá věc. V autopotřebách na to běžně seženete speciální leštící a brusnou sadu. Výrobci světlometů před broušením varují. „Z prvovýroby světlomet jde s povrchovou úpravou, která je průhledná, a pokud tuto vrstvu někdo odstraní, tak dočasně dosáhne toho, že je vzhled světlometu skutečně projasněnější. Tím že tam tato vrstva není, degradace je následně rychlejší a v podstatě do roka do dvou se může stát, že budete muset světlomet úplně vyhodit,“ říká Vladimír Kuběna.  

Podle vývojáře světlometů Vladimíra Kuběny ze společnosti Varrock obroušením světlometů riskujete zvýšené riziko mechanického poškození a zežloutnutí světlometu. „Anti-UV ochrana prostě není přítomná – plast zežloutne a nebude svítit skoro vůbec,“ upozorňuje. 

Čtěte také: Už jste přezuli na zimní pneumatiky? A umíte se k nim chovat?

Plasty vytlačily sklo z automobilových světel a svítilen z několika důvodů. Jde o cenu, hmotnost, tvarovatelnost a ve výčtu výhod by bylo možné snadno pokračovat. Plasty mají proti sklu i nevýhody – nezpochybnitelná je nižší životnost. 

„Na druhou stranu máme technologie, které nám dokážou zabránit stárnutí plastu – pokud použijeme speciální vrstvu, kterou se plast pokryje, tak plast vytvrzujeme a zabraňujeme tomu, aby žloutnul,“ vysvětluje Vladimír Kuběna. 

Broušení světlometů si tedy dobře rozmyslete. S životností světlometů pochopitelně souvisí i samotné zdroje světla. V tom ale problém nebývá. Tedy do chvíle, dokud není potřeba světlomet, třeba po nehodě, měnit. Stále víc vozů svítí xenony a také diody už nejsou jen něco, co známe výhradně z časopisů. Ceny náhradních dílů do lepších než výbojkových světlometů se běžně pohybují v řádech desetitisíců. Pro majitele nejen aut z druhé ruky jde o velkou zátěž. Vývojáři světlometů si to uvědomují. 

Čtěte také: Je motokolo a motokolo – na které raději s řidičákem?

„Ledky mají jinou barevnou teplotu – pro řidiče jinou barvu vnímání světla. Stačí, abyste měl pouze dvě třetiny světelného výkonu porovnatelného s xenonovou výbojkou, ale vjem pro koncového zákazníka je takový, že je úplně stejné množství světla na silnici. Pokud se tedy nebudeme honit pouze za čísly, ale budeme se ptát i koncového zákazníka, jaké světlo je pro něj dostatečné a s jakým je spokojený, tak si dovedu představit, že trend nemusí být nutně takový, že budou tyto systémy neustále dražší a dražší,“ popisuje hledání cest při vývoji světlometů Vladimír Kuběna. 

Když se totiž ojetá auta kvůli drahým náhradním dílům stanou v bazaru prakticky neprodejná, poškodí to reputaci značky. Reputaci ovšem může stejně tak poškodit i nálepka málo progresivní automobilky. A světlomety a svítilny, jakkoliv banální součástka se to někomu může zdát, patří rozhodně k tomu, co pozornost zákazníků přitahuje nejvíc. Nejen u nového auta. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 8. srpna  2014 v 12:45     Audio  rubrika: Motoporadna

    Auto nenafouknete. Pořiďte si střešní box

    Až dneska odpoledne pojedete autem někam na víkend, dříve nebo později potkáte auto, které má na střeše kola anebo autobox. Častokrát je to jediné řešení, jak převézt někam celou rodinu i s plnou výbavou. Auta sice...

     
  • 21. července  2014 v 11:10       rubrika: Motoporadna

    Plug-in hybrid - kombinuje elektřinu se spalovacím motorem

    Každý, kdo se dnes rozhlíží po novém autě, určitě přijde do styku s alternativními pohony. Automobilky třeba kromě plynu čím dál více experimentují i s elektřinou. Kromě řady výhod to má to i své velké proti: s plně...

     
  • 12. dubna  2014 v 13:20     Audio  rubrika: Motoporadna

    Než skočíte na kolo, zkontrolujte si povinnou výbavu

    Jízdní kolo je dopravní prostředek a jako s takovým se s ním pohybujeme v provozu. I na něj se tedy vztahují pravidla, stejně jako na cyklisty. V létě ovšem skočíme často na to, co má dofouknuté pneumatiky a vyrazíme...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 204.8 a 206.4, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, zdržení, Od 26.05.2019 10:42 Do 26.05.2019 13:42
  D11, mezi km 0.8 a 1, ve směru Hradec Králové, práce na silnici, pravý jízdní pruh uzavřen, Od 26.05.2019 10:45 Do 26.05.2019 12:30, oprava havarijního výtluku litým asfaltem, údržba a opravy vozovek ...
  D5, mezi km 13 a 13.7, ve směru Rozvadov, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, zdržení, Od 26.05.2019 10:47 Do 26.05.2019 13:47

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas