Motorkáři kolony neřeší

13. červen 2007 13:49

Lidé si pořizují motocykly většinou kvůli opojnému pocitu z jízdy, ale motorka nebo skútr má i význam praktický. Lehce se na stroji s jednou stopou prokličkujete zacpaným městem a ušetříte tak spoustu času. Málokterý motorkář si ale uvědomuje, že právě kličkováním v koloně se dopouští přestupku. A podle zákona docela závažného. Jaký je postih a kdo bude na vině v případě kolize motorky s autem?

Každý řidič zná tu situaci. Stojí v koloně a mezi auty se cpe motorka. Často je to o zrcátko. Někdo motorkáři uhne, jiný se ani nehne a někdo, motorce dokonce zatarasí cestu. To ale není moc obvyklé. Pro motorkáře je kličkování a předjíždění v koloně samozřejmá věc a neumí si představit v dopravní zácpě stát spolu s auty. A to i přesto, že se dopouští přestupku.

"Samozřejmě, podle §17 a §12 - jízda v jízdních pruzích a předjíždění - by motorkář mezi auty v koloně projíždět neměl," řekl mi dopravní policista, přímo v terénu.

Mimo mikrofon ještě dodal, že nezná případ, kdy by byl motorkář za kličkování v koloně pokutován. Policisté jsou prý v tomto případě tolerantní. Jeho nadřízený Rostislav Plachý z policejního prezidia už ale tak benevolentní není. "Přestupek buď potrestá policista na místě blokovou pokutou do výše 2 000 korun nebo s řidičem sepíše oznámení a přestupek bude řešit správní orgán."

Možností, jak kličkujícího motorkáře chytit, je prý více.

"Buď je to za pomocí kamerového systému, který celý přestupek zaznamená - tedy s SPZ a částečným záběrem na řidiče - a potom je důkaz jednoznačný. Další možnost je ta, že policista řeší přestupek blokovou pokutou, a tak je bezprostředním svědkem tohoto přestupku. A třetí možnost je řešení přestupku policisty, kteří stojí v koloně a následně přestupek řeší. Chtěl bych naše motorkáře upozornit, aby nepodceňovali kamerový systém v tzv. statutárních místech."

K pokutě je nutné ještě přičíst tři trestné body. Časté nehody motorky s autem jsou právě v dopravních zácpách. Většinou auto přejíždí s pruhu do pruhu, motorky si nevšimne a kolize je na světe. Kdo je potom na vině? Motorkář, který mezi auty podle zákona nemá co dělat nebo řidič auta, který se nedíval do zrcátka? Vraťme se zpět k našemu dopravnímu policistovi.

"Kde bude vina nelze říct jednoznačně a hlavně záleží na posouzení konkrétní situace. Pokud motorkář jede kolonou mezi jízdními pruhy, tak se bere na vědomí předjíždění, jízda v jízdních pruzích nebo rychlost jízdy. Opravdu záleží na okolnostech a také na posouzení situace dopravním policistou, který nehodu řeší. Může to dopadnout i tak, že vina bude na obou stranách. Velkou roli také mohou hrát svědci, kteří potvrdí verzi buď motorkáře nebo řidiče auta, protože často má každý řidič svůj názor na příčiny nehody."

Pojďme si to shrnout. Kličkování v koloně je sice přestupek, ale policie ho toleruje - to tvrdí policista přímo v terénu. Podle Rostislava Procházky z policejního prezidia by si ale motorkáři přece jen měli dávat pozor, a to hlavně na kamery. A v neposlední řadě, nehody motorek a aut v zácpě bývají často sporné, takže je dobré mít svědka.

autor: bob
Spustit audio