Vyzkoušeli jsme skútr na baterky

27. května  2009 v 13:00  
Elektrický skútr - Foto:  elektromoto

Elektrický skútrFoto:  elektromoto

Světové automobilky se předhánějí v nových alternativních pohonech budoucnosti. Jedna sází na vodík, druhá na elektřinu, jiná zase na stlačený vzduch. Zatím to vypadá, že nástupce spalovacích motorů bude motor na elektřinu, ale zatím auta poháněná čistě elektřinou na našich silnicích nepotkáte. Když ale budete mít štěstí, možná kolem vás prosviští elektrický skútr. Na trhu je jich stále víc - a tak jsme jeden otestovali.

Elektrické skútry mají mnoho výhod. Tou největší je levný provoz - žádný benzín, olej nic takového. Skútr tankujete doma z běžné elektrické zástrčky. 

"Nabíječka za tři hodiny nabije baterii do 90 procent, za 4 až 5 hodin je nabitá stoprocentně. Na plné nabití při svižné jízdě můžete ujet 60 až 70 kilometrů, na ekonomický režim se podařilo ujet i přes 100 kilometrů," popisuje Jan Fiala z firmy elektromoto.cz. 

Srdcem elektrických skútrů jsou akumulátory. Je jich mnoho druhů. My jsme měli možnost otestovat elektroskútr s moderním LFP akumulátorem. Je to nejdražší součást stroje - stojí okolo 40 000 korun. Měl by tedy vydržet dlouho. 

"Životnost akumulátorů je zhruba 10 až 12 let, přepočteno na kilometry je to 100 000 km. Tuto porci kilometrů člověk průměrně najezdí za 20 let, což je vlastně životnost skútru a s tím se také při vývoji počítalo. Stejnou životnost, tedy 100 000 km, má i celý motor, ale tady hraje důležitou roli životnost ložisek." 

Ale dost teorie, pojďme se projet... 

Boční pohled - Foto: Bohuslav Beneš

Boční pohledFoto: Bohuslav Beneš

K testu jsme dostali skútr čínské výroby se 4kilowatovým motorem - to odpovídá spalovacímu motoru o objemu zhruba 125 ccm. 

Už rozjezd byl docela šok- stačilo otočit klíčkem a zabrat v uvozovkách za plyn... Se zvukem podobným tramvaji skútr překvapivě rychle akceleruje - je znát, že elektromotorem poháněný stroj má velký točivý moment. Bez potíží jsem na rovince dosáhl maximální 80kilometrové rychlosti, víc už skútr nejede. Po přepnutí na úsporný režim klesá výkon i maximální rychlost na 45 km/h a skútr už není tak živý. 

Cestou budím velkou pozornost, skútr totiž nevydává při jízdě téměř žádný zvuk a lidé to jen těžko chápou. Výkon ztrácí skútr i v prudších kopcích a když navíc v takovém kopci zastavíte, trvá poměrně dlouho, než skútr nabere původní rychlost. Také v jízdě ve dvou je skútr línější - to ale i ten se spalovacím motorem. 

Jasné je, že elektrický skútr je plnohodnotný, velmi svižný dopravní prostředek do města. Není potřeba dolévat benzin, olej, měnit řemen ve variátoru a kilometr vyjde asi na dvacet haléřů. Proč tedy nejezdí v ulicích elektrických skútrů více? Tušíte správně - je to kvůli ceně. Námi testovaný kousek stojí necelých 90 000 korun a za to by byly normální skútry tři. Jisté je že technologie, hlavně akumulátory, budou levnější a levnější a tichých skútrů bez výfuku bude víc a víc. Tedy alespoň doufejme. 

Autor:  Bohuslav Beneš  (bob)

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Petrůvka
  Srážky: přeháňky, D8-91,6
  Srážky: přeháňky, D8-66,9

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas