Helma se zpětným zrcátkem

29. září  2010 v 13:00  
Helma na motorku se zpětným zrcátkem - Foto: Petr Kološ

Helma na motorku se zpětným zrcátkemFoto: Petr Kološ

Před nedávnem se v Česku objevila zajímavá, z pohledu motorkáře až revoluční helma. Má totiž vnitřní zpětné zrcátko. Ano, přesně takové, které máte v autě uprostřed čelního skla a bez kterého se v autě vůbec neobejdete.

Helmu vyvinula britská firma. Jak nám řekl Luboš Franc, který výrobce zastupuje na českém trhu, jeho dodavatel zpočátku nasadil příliš vysoké ceny, což produkt „zabilo“. Výrobu museli dokonce na čas zastavit. „Letos přišla firma s jinou cenovou strategií a dá se říct, že se helma chytla. 

V Česku už ji má zhruba 150 lidí, ale ani dnes nepatří k těm nejlevnějším. Necelých osm tisíc korun za dobrou helmu je však částka obvyklá. 

„Helma je vyrobena klasickou technologií laminováním ze třech druhů vláken: skelného, karbonkevlarového a vinylesterového vlákna takzvaný trikompozit. Laciné helmy jsou vyrobeny z polykarbonátu nebo vstřikováním ABS plastů do forem. Jejich nevýhoda je v tom, že mají nízkou časovou stálost, takže životnost helmy se pohybuje kolem dvou let.Potom byste ji správně měli vyhodit. 

„Funguje na podobném principu jako periskop, ovšem je mnohem sofistikovanější. Neskládá se pouze ze dvou nebo více zrcadel. Tady je použita speciální polykarbonátová deska vytvarována kvůli prostoru do příznivého tvaru, aby přenášela obraz na zrcátko v helmě. 

To je velké zhruba osm centimetrů na délku a dva na výšku, a proto jsou objekty v něm zobrazované opravdu miniaturní. „Na zrcátko nemůžete koukat stále, slouží spíš pro periferní vidění. Když se s helmou naučíte jezdit, což trvá 500 až 1000 kilometrů, objekty v zrcátku registrujete automaticky. Pokud si potřebujete dění za vámi upřesnit, zvednete zrak a podíváte se do zpětného zrcátka.“ 

Helma na motorku ze zpětným zrcátkem - Foto: Petr Kološ

Helma na motorku ze zpětným zrcátkemFoto: Petr Kološ

Zpětné zrcátko v helmě ocení ti, kteří si z motorky kvůli estetice sundali zrcátka klasická – to je případ některých veteránů nebo „cafe racerů“ – anebo ti, kteří mají zrcátka příliš malá na to, aby v nich něco pořádného viděli. 

Obecně platí, že čím rychlejší motorka, tím menší zpětná zrcátka. Například na mojí motorce ve zpětných zrcátkách nevidím nic a musím nejprve trochu uhnout do strany. Z toho důvodu mi helma naprosto vyhovuje,“ konstatuje Luboš Franc. 

Od helmy však nečekejte zázraky. Systém vidí přesně to, co je za vámi. Pokud natočíte hlavu do zatáčky, vidíte za sebou pole. Je také velmi náročný na světlo – pokud je za vámi stín nebo jedete proti sluníčku, budete mít problémy se zaostřováním a rozeznáváním objektů v zrcátku. Helma se navíc na hlavě natřásá, což objekty dále rozostřuje. Velmi zjednodušeně se tedy dá říct, že za jízdy registrujete především rozsvícené světlomety za vámi jedoucích řidičů. Přesto všechno jde o významný přínos k bezpečnosti motorkáře. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D11 - 10.2km na trase Hradec Králové - Praha, nehoda, neprůjezdný levý jízdní pruh, Od 19.05.2019 23:30 Do 20.05.2019 01:30, havárie OA, vozidlo na střeše v LJP
  Srážky: přeháňky, Prostějov - estakáda
  Od 19.5.2019 23:20 do 20.5.2019 00:25; D7 - 72.1km na trase Chomutov - Postoloprty; nehoda; střet OA se srnou, bez zranění

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas