Chraňte si tělo - od hlavy až po koleno

5. září 2007 13:10

Říká se, že jediná deformační zóna motorky jsou podrážky jejího řidiče.Na tom asi něco bude, co myslíte. Nakonec, na silnicích často vídáme motorkáře řítící se velikou rychlostí jen tak v krátkých kalhotách a tričku. Někdo holt rád riskuje své zdraví, a také život. Přitom stačí relativně málo, aby následky případné srážky nebo pádu motorkáře byly méně vážné. Kromě přileb, které jsou základní ochranou motorkáře, existuje na trhu řada dalších chráničů, ochranných pásů a jiných pomůcek zvyšujících šanci motorkáře na přežití.

Sám jsem měl před nedávnem na motocyklu nehodu. Při předjíždění kolony mi řidič otevřel dveře do cesty. Bez chráničů by moje rameno dopadlo mnohem hůře než pouhým pohmožděním. Že správná motorkářská výbava má velký význam, potvrzuje i lékař Jan Turek. Slouží na oddělení ARO Vinohradské nemocnice, kam rozbité motorkáře vozí v sezoně takřka denně.

"Z našich zkušeností mají motorkáři s kvalitními kombinézami nebo obleky menší počet zranění - například trup je méně poraněn než u motorkáře oblečeném jen v tričku. Každá kvalitní ochrana skeletu a hlavy je pro zajištění ochrany motorkáře to nejlepší."

Pokud máte bundu určenou pro motorkáře a je už vybavena nějakými chrániči, pořádně si jí prohlédněte. Třeba by se tam dal ještě nějaký ten ochranný prvek přidat. Většina bund je na to totiž připravena speciálními úchyty.

"K bundě je možno dokoupit páteřový chránič (tzv. páteřák), chrániče ramen, loktů a předloktí. Většina motorkářského vybavení mívá chrániče z měkké polyuretanové pěny, která ovšem při těžším pádu nebo větším nárazu na pevnou překážku nemusí stačit k ochraně těla. U většiny výrobců je možné dokoupit chrániče, jak říkáme, sportovnějšího rázu, kdy komfort sice není tak velký, ale o to více chrání celý skelet," říká Ladislav Veselý z Mari-moto.

Jestliže žádnou bundu nebo kalhoty nemáte, můžete si pořídit samotné chrániče, které se umisťují přímo na tělo. Velmi oblíbený a účinný je páteřový chránič kombinovaný s bederním pásem. Ten si jednoduše připnete kolem pasu, pomocí kšand upevníte páteřový chránič a jedete. Pocit, že vás něco chrání je velmi příjemný.

"Také si můžete koupit kompletní chráničovou sadu našitou na elastickou síťovinu, ke které jsou připevněny všechny chrániče: páteřový, ramenní, loketní, chránič kyčlí, kostrče, kolen a holení. Tyto sady se dají použít i s běžným oblečením, takže když někdo jezdí na skútru, může být chráněn stejně dobře s tímto kompletem jako člověk v kombinéze."

Vývoj jde ale dál a na svět přicházejí stále lepší a lepší chrániče. Častým zraněním, a bohužel obvykle smrtelným, je zlomená krční páteř. I na tyto partie už ale existuje chránič.

"Na trhu jsou dnes oblíbené krční chrániče, které při pádu zabraňují, aby hlava obtěžkaná přilbou neměla takovou možnost pohybu, protože jinak mohou obratle krční páteře poranit míchu. Začalo to jednoduchým límcem pod přilbou, který se používal u motokrosu. V současné době je možné koupit kompletní chránič krční páteře s částečným chráničem klíčních kostí, nebo lopatek. Trochu vypadá jako límec o Robocopa."

Pokud se nechcete zrovna podobat jednomu s filmových hrdinů, na trhu je - jak jste výše dočetli - mnoho jiných ochranných prvků, které vám zajistí kvalitní ochranu. Ale samozřejmě nemůžeme spoléhat pouze na chrániče. Základem ochrany každého jezdce je bezpečná jízda.

autor: bob
Spustit audio