Čím víc motorek, tím víc nehod

17. říjen 2007 13:30

Je polovina října, teploty klesají a motorkářská sezóna jde do finále. Sezóna to byla v historii statistik v mnoha ohledech rekordní. Letos vyjelo na české silnice nejvyšší počet motorek a prodalo se nejvíce nových motocyklů. Bohužel, rekordní byly i ty smutné statistiky. Oproti minulému roku stoupl počet nehod motorkářů a samozřejmě je i víc mrtvých. Čísla jsou to alarmující a budiž výstrahou všem - nejenom motorkářům.

Počet motocyklů na silnicích roste opravdu velmi rychle a není tedy překvapivé, že roste i počet nehod motorkářů. Co je ale zarážející - následky těchto nehod jsou mnohem tragičtější než v minulých letech. Za devět měsíců letošního roku se stalo 2360 nehod jednostopých vozidel. Zemřelo při nich 117 lidí. To znamená, že každá dvacátá taková nehoda skončila smrtí motorkáře. Podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia je to extrémní nárůst:

"Porovnáme-li tato čísla s loňským rokem, zjistíme, že jak počet nehod tak usmrcených osob je výrazně vyšší než v minulém roce. Řidiči motocyklů by si opravdu měli uvědomit snadnou zranitelnost při nehodách v silničním provozu."

Zajímavá je také statistika zavinění nejtragičtějších nehod. Kdo je častěji na vinně - řidič motorky nebo řidič auta?

"Z tohoto srovnání vyplývá, že například u řidičů malých motocyklů je to 50:50, tedy polovina z celkového počtu usmrcených osob připadá na nehody, které si řidiči sami zavinili, a druhá polovina potom na řidiče ostatních motorových vozidel. U řidičů 'dospělých' motocyklů je číslo vyšší - sami zavinili 69 procent nehod z celkového počtu usmrcených osob."

Při nehodách zaviněných samotnými motorkáři bourají nejčastěji mladí lidé, kteří ještě neznají limity svého stroje, zkouší jet až do extrémů a zbytečně riskují.

"Řidiči ve věku od 20 do 29 let zavinili 422 nehod, ale připadá na ně 19 usmrcených osob. Tady můžeme říct, že to je vůbec nejhorší věková kategorie u řidičů motocyklů. Kritický věk je 24 a 30 let, kdy na tyto řidiče připadá největší počet usmrcených při jimi zaviněných nehodách."

Co se týče kubatury, nejvíce nehod připadá na motocykly o objemu válců 460 - 850 ccm. Na tuto kategorii připadá i nejvíce mrtvých. Na druhém místě jsou pak litrové a ještě silnější motorky. Na takovém stroji jel před dvěma roky i jeden motorkář, který bohužel ale nedojel. Jeho příběh si teď poslechněte.

"Měl jsem Hondu CBR 1000R. Jel jsem po dálnici v levém pruhu, když v tom mi tam vjelo auto z levého pruhu. Narazil jsem do něj v poměrně vysoké rychlosti. Víc než 14 dní jsem potom byl v komatu, 3 neděle mě drželi v umělém spánku, měl jsem prasklou lebku, rozdrcené dva obratle na páteři, zlomenou pánev, utrženou plíci, zhmožděné srdce. Po nehodě jsem vlastně zůstal v invalidním důchodu. Nehoda se mi stala před 2 lety, bylo mi 36 let, a úplně mi změnila život. Přišel jsem o práci."

Berte to jako odstrašující případ a jezděte opatrně. Sezóna přeci jen ještě neskončila, před námi jsou poslední vyjížďky, tak na poslední chvíli nezvyšujme smutné statistiky.

autor: bob
Spustit audio