Do motoškoly se hlaste s předstihem

18. dubna  2012 v 13:00  
Motoškola (ilustrační foto) - Foto: Petr Kološ

Motoškola (ilustrační foto)Foto: Petr Kološ

Loni touto dobou jsme v Motožurnálu mluvili o rychle rostoucím počtu motoškol. Napočítali jsme jich tehdy zhruba deset. Ne všechny však mezi motorkáři obstály a jejich majitelé je museli zavřít. Dnes bychom jich napočítali o dost méně, stačily by nám prsty jedné ruky, a možná bychom ani nepoužili všechny. Pro ty, kteří se chtějí nechat vyškolit, to znamená relativně dlouhé čekací doby.

Kromě jednodenních, spíš masových kurzů v Sosnové, které pořádá občanské sdružení Stop nehodám a které svým motorkářům platí Liberecký kraj, se ceny v Česku pohybují kolem čtyř tisíc korun. „Pokud se k nám někdo chce přihlásit, musí to udělat s tříměsíčním předstihem, protože máme beznadějně obsazeno,“ říká Josef Šiler, instruktor jedné z motoškol. Zatímco za celý loňský rok vyškolil zhruba 100 lidí, letos jich má přihlášených už 140. 

„Je o to velký zájem, takže jsme na žádost zájemců přidali další termíny. Ovšem neuvažujeme o rozšíření motoškoly tak, že bych měl pod sebou například pět instruktorů. Současný stav je takový, že mám tři instruktory, každý z nich se věnuje třem lidem a má dostatek prostoru, aby se jim mohl věnovat co nejvíc individuálně. Jakmile bych přibral další dva instruktory, už bych neměl o situaci a školení takový přehled. Nám jde hlavně o individuální přístup,“ vysvětluje Šiler. 

Další motoškoly najdete na okruhu v Mostě, ve zmíněné Sosnové, v Brně a pak je tu ještě motoškola, řekněme, kočovná. Jde o podnik Miroslava Lisého, 11násobného mistra ČR a vicemistra Evropy v mototrialu, který se svými instruktory a s motocykly s unikátními protipadacími rámy objíždí celou republiku. Kromě silničních a cestovních strojů školí také skútristy a milovníky jízdy v terénu. 

Důležitý je správný posez i dostatečně nahuštěné pneu 

Poznatky o úrovni motorkářů nejsou příliš pozitivní. „V pomalých rychlostech v podstatě neumějí ovládat stroj, také neumějí brzdit a naklánět se do stran,“ říká Lisý. 

Oba šéfinstruktoři, jak Miroslav Lisý, tak Josef Šiler, se shodují, že motorkáři značně podceňují technický stav motorky, včetně zdánlivých banalit, jako je třeba tlak v pneumatikách. 

„Snažím se jim vysvětlit, že podhuštěná guma udělá s motorkou nepříjemné věci a že mohou být sebelepší řidiči a nebude jim to nic platné. Po vysvětlení profilu pneumatik a jejich dohuštění na správný tlak naši klienti jedou lépe a přestanou řešit zbytečné starosti,“ dodává Lisý. 

Jen málokterý motorkář prý umí používat stupačky a vůbec na motorce sedět. „Názorně jim ukážu, co motorka dělá dobře, co špatně a v čem jim to pomůže. Z těchto detailů se lidé učí. Málokdy se stane, že přijede někdo, kdo na motorce sedí správně, dobře se dívá a dobře ji ovládá. I chlapi, kteří jezdí na motorce třicet let, jezdí celou dobu špatně,“ konstatuje 40letý kaskadér a šéfinstruktor motoškoly Josef Šiler. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 20.9.2018 15:35 do 16:35; v ulici Komenského v obci Terezín okres Litoměřice; Terezín, křižovatka ulic Komenského a Pražská.; nehoda; 2 x OA. Komunikace je průjezdná za snížené rychlosti a se zvýšenou ...
  Od 20.9.2018 15:10 do 15:50; D1 - 350.5km na trase Polsko (st. hranice) - Lipník nad Bečvou; příčiny zdržení odstraněny; na pravé krajnici,
  Od 20.9.2018 15:30 do 17:35; v ulici Zemědělská v obci Ivančice okres Brno-venkov; nehoda; 2 havarovaná vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; 2 x OA bez zranění.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas