EICMA – Milán byl centrem motorek

23. listopad 2011 13:00

Už mnoho let se v italském Milánu koná nejvýznamnější světová výstava motocyklů. Možná že je to proto, že tu extrémně narostla doprava a právě motorky se v praxi ukázaly jako jedno z dobrých řešení, jak neztrácet čas v zácpách.

O historii milánské výstavy by se dala napsat tlustá kniha. Začala by v roce 1914 a věrně by kopírovala vývoj celého motocyklového odvětví. Poslední ročníky (letos byl 69.) navštěvuje zhruba půl miliónu lidí. Firmy zde představují nejen své novinky na příští sezónu, ale tak jako například BMW, u něhož procházku po výstavišti začínáme, i strategii na celé další období.

„Identifikovali jsme několik trendů. Jedním z nich je stálý růst dopravy, což jde ruku v ruce s parkovacími potížemi zejména ve městech. Přidejme si k tomu tlak na redukci emisí CO2 a rostoucí ceny pohonných hmot. Proto jsme vymysleli nový obchodní plán pro městskou mobilitu,“ říká Ralph Reiner, šéf strategického plánování mnichovského výrobce. Do nové strategie jim výborně zapadají dva nové obří skútry – jde o „650tky“ s dvouválci o výkonu 60 koní. Stroje nemají ve variátoru řemeny, ale bezúdržbový řetěz.

Novinek bylo pochopitelně na výstavě víc. Budeme-li pokračovat podle abecedy, zastavíme se u Ducati. Tato značka představila nový model 11-99 Panigale. Klíčová data stroje vypadají úžasně – suchá váha pouhých 164 kilogramů a výkon 195 koní. Motorka je nadále dvouválcová s charakteristickým zvukem, ale milovníky značky překvapí absence typického příhradového rámu, umístění svodů výfuku pod motorem, spojka v olejové lázni nebo motorové rozvody řešené řetězem.

„Nový motor zvaný Superquadro (super podčtvercový motor s ohromným vrtáním a krátkým zdvihem) je pro značku nesmírně důležitý. Je totiž radikálně jiný. Z celkových pěti stovek motorových komponentů používáme teď jen 15 součástek. Díky tomu dostaneme z motoru 195 koní, což ve spojení s redukcí váhy na 164 kilogramů dělá z našeho stroje v poměru váha/výkon světově nejlepší stroj,“ popisuje šéf firmy Ducati Claudio Domenicali.

Novinky představila Suzuki, Honda, Kawasaki a další značky

Zmiňme v této souvislosti v Miláně představené litrové GSX-R od Suzuki se 170 kilogramy suché váhy a výkonem 185 koní. Z dalších milánských novinek nemůžeme opomenout stánek Hondy, kde se kromě nových skútrů objevil další kříženec skútru a motorky – Honda Integra. Novinkou je i model NC700X – městská motorka s úložným prostorem na helmu v oblasti nádrže.

Výčet novinek ještě nekončí, na řadě jsou endura. Kawasaki přivezla litrový model Versys, Triumph zase Tiger Explorer. „Cestovní enduro dostalo úplně nový, kapalinou chlazený tříválec o objemu 1215 ccm se čtyřmi ventily na válec. Výkon je 137 koní a na zadní kolo je přenášen kardanem. Nejvyšší hodnota točivého momentu dosahuje 121 newtonmetrů. Stroj má 20litrovou nádrž a nastavitelné sedlo. V základní výbavě nechybí tempomat, kontrola trakce a také vypínatelný systém ABS. Motorka nabídne několik nastavení palivových map. Dostupná bude hned na začátku sezony 2012,“ říká Paolo Fabiano, zástupce italského dovozce této britské značky. Cena se bude pohybovat zřejmě o něco níž než v případě BMW GS nebo Ducati Multistrada.

autor: pek
Spustit audio