Jistotu na motorce získáte v kurzu bezpečné jízdy

19. červen 2015 13:40

Jízda na motorce není nic jednoduchého. Proto je dobré navštívit kurz bezpečné jízdy pro motorkáře. Jeden takový vede jedenáctinásobný mistr České republiky Miroslav Lisý. Právě k němu jsme i s motorkou poslali naši redaktorku Dominiku Novákovou.

V motoškole vás naučí, jak správně brzdit, vyhnout se výmolu na silnici, zatočit nebo i pro mnohé úplnou maličkost jak správně položit nohy na stupačky.

„Když jedete totiž na motorce, tak byste měli jezdit pokud možno na plosce nohou. Špičky máte dopředu. Když pak jdete do náklonu, může se vám zlomit kotník. Další věc, když čekáme nějaké nebezpečí a potřebujeme tu motorku zkorigovat při brzdách, tak bychom mělí mít položené dva prsty na spojce,“ zdůrazňuje instruktor jízdy Miroslav Lisý.

Čtěte také

Vyzkoušeli jsme si práci se spojkou. A teď následuje takzvaný úhybný manévr. „Motorka totiž v té malé rychlosti má nějakou váhu. Váží 200 kilogramů, vy vážíte dalších 100. A jakmile se 200 kilo nahne v nulové rychlosti, tak padáme k zemi. Nemám v tom prostě jistotu. A tu jistotu získám tím, že přesunu hlavu k tomu zrcátku opačnému,“ Miroslav Lisý předvádí manévr přímo z motorky.

Po každém prvku následuje také hodnocení nebo individuální rady. A trénuje s námi také pomocný instruktor Patrik Homola: „Trénovali jsme náklony. Tam je hodně důležité přesouvání hlavy. Držet jí vodorovně s vozovkou.“

Kurz bezpečné jízdy na motorce

Máme tady motorku se speciálním rámem. Ten má malá kolečka na každé straně. Na co to je?

„Je to můj vlastní patent pro výuku náklonu s motocyklem. Rám se naklápí do správné polohy zhruba 45 stupňů. Mám takových 80 procent žáků, kteří to dají na to kolečko,“ přibližuje Miroslav Lisý.

Přesunuli jsme se od zatáčení k brzdění. „To je základní věc, kterou by měl každý motorkář zvládat. Je tady vytvořený koridor 15 metrů, kdy v 50 kilometrech za hodinu by k tomu koridoru měli dobrzdit,“ popisuje instruktor Lisý a pokračuje, jak správně brzdit: „Výrobce montuje odjakživa dvě brzdy. Přední i zadní. Takže se obě dvě musejí používat. A přední vždycky více.“

Čtěte také

Skupinka jezdců je malá. Na tréninku se jich sejde maximálně šest. Jaké jsou jejich zkušenosti a co se na kurzu naučili?

„Já jsem v podstatě začátečník. Jezdím od loňského roku. Takže rok a měsíc.“
„Já mám nejlepší pocit z těch zatáček. Nejtěžší bylo posunout tu psychologickou mez dál, než jsem si myslel, že může být.“
„Zkušenosti nějaké mám. Ale víte co, to je taková samo škola. Myslím si, že jsem zlepšil stabilitu v zatáčkách.“

Spustit audio