Nehody motorkářů: Alkohol na vině jen výjimečně

25. květen 2015 14:00

Motorkáři patří k nejrizikovějším skupinám silničního provozu. Pod vlivem alkoholu ale ročně zaviní jen necelou stovku nehod. Loni jich bylo pouze 58, dalších 10 pod vlivem drog.

Pravděpodobnost, že na silnici potkáte opilého motorkáře, je výrazně nižší, než že opilý bude řidič auta. Jak potvrzují policejní statistiky, opilí či zdrogovaní motorkáři zaviní ročně jen zhruba stovku nehod. Nejčastěji je alkohol svádí na motorkářských srazech.

"Asi se občas stalo. Dvě tři piva max. Ale výjimečně. Rozhodně bych si na motorku nesedl pod nějakým větším vlivem. To bych si netroufl, absolutně."

"Na pár srazech, když jsme byli, tak jsme si dali pivko a potom šli zaparkovat motorku. To jo. Ale nikdo nalitý takhle nebyl, když to řeknu. Netroufnu si tohle na motorce. Určitě ně," přiznávají se motorkáři.

Jejich slova potvrzují i zkušenosti Tomáše Horsáka ze zlínského mototýmu dopravní policie: „U těchto motosrazů se někdy problémy s alkoholem u motorkářů vyskytují. Jedná se o nějaký zbytkový alkohol. Takže na ty srazy se většinou dělají opatření. Ale v běžném silničním provozu se u motorkářů problém s alkoholem příliš nevyskytuje.“

Čtěte také

Důvody mohou být dva. Jednak pro většinu těchto lidí je motocykl koníčkem, takže nemají důvod kazit si ho alkoholem. A pak taky řídit opilý motorku není tak jednoduché jako sednout si za volant.

„V autě je to takové jistější. Prostě na té motorce se člověk musí koncentrovat asi o trošku víc.“
„V autě, to má čtyři kola, tam nemusíš držet vůbec žádný balanc.“
„Auto se dá odřídit daleko snáze než motorka. Tam ta rovnováha je ovlivněna daleko víc. A člověk skutečně tu motorku nemá pod kontrolou. Kdežto v autě člověk přece jen zvládne i víc promile,“ přibližují sami motorkáři.

"Jednoduše proto, že jsou tam bezpečnostní pásy a vytváří to falešný pocit bezpečí, že když už sedím, nemám kam spadnout, tak to zvládnu a s tím volantem už prostě budu nějak točit a ty pedály taky nějak ušlapu,“ upozorňuje přednosta Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Michal Miovský, že opilý člověk lehce podléhá svým představám, které ale na motorce nefungují: „Tam vás nic okolo nechrání. Má to jenom dvě kola. Když se špatně nakloníte, nebo s tím předním kolem něco uděláte, trochu prudčeji, tak se to chová trochu jinak než auto. Chová se to méně stabilně než auto, a tím pádem vliv alkoholu je výraznější.“

Čtěte také

Je proto s podivem, že lidé, kteří nepatří mezi motorkářské nadšence, vnímají motocykl jako výbornou únikovou variantu ve chvíli, kdy mají v sobě nějaký alkohol nebo drogu. Jak potvrzuje Michal Hodboď z policejního prezídia: „Setkáváme se s takovými případy, kdy někteří řidiči motocyklu se pokoušejí ujet hlídkám, což se jim však nepodaří. Jsou následně dostiženi. Řidí pod vlivem alkoholu, návykové látky nebo mají vyslovený zákaz řízení. Je tam u nich pocit, že na tom motocyklu mají větší šanci ujet, což ale není pravda.“

Problémem motorkářů na silnicích bývá spíše právě rychlost a nerespektování pravidel.

autor: evk
Spustit audio