Setiny sekundy a zkušenosti jsou většinou rozdílem mezi životem a smrtí motorkáře. Jak si zachránit život?

24. duben 2015

Od začátku roku zemřelo při nehodách už pět motorkářů. Poslední v úterý u Lanškrouna, když pravděpodobně kvůli rychlosti vylétl do pole a zraněním po nehodě i přes okamžitou pomoc podlehl. Za celý loňský rok zemřelo 75 motorkářů a 9 jejich spolujezdců. Statistika už ale neříká, kolika z nich by pomohlo pořádné kvalitní vybavení, a hlavně schopnost lépe vyřešit danou kritickou situaci.

Nehoda je dílem okamžiku. „Nehodový děj běžné dopravní nehody trvá maximálně tři nebo čtyři vteřiny,“ konstatuje soudní znalec Aleš Vémola a doktor Miroslava Hirt popisuje zranění pro motorkáře osudná. „Vesměs umírají na takzvané polytrauma – to je poranění více orgánů, které jsou důležité pro život.

Sami motorkáři pak vědí, že o míře zranění rozhoduje jejich vybavení. „Helma, bunda, rukavice, boty. Vidím dost lidí, co jezdí v létě bez rukavic, což nemůžu absolutně pochopit. Kvalitní oblečení s páteřákem a se vším. Prostě bez toho se na motorku nesedá, ani na skútr.“

Čtěte také

Drtivá většina nehod v jedné stopě má jednoznačnou příčinu. „Ze strany motorkářů to je jednoznačně nepřiměřená rychlost, případně potom nezvládnutí stroje. Ze strany ostatních je to velmi často přehlédnutí motorkáře – nedání přednosti při odbočování, při vjížděná na hlavní komunikace nebo ohrožení při předjíždění,“ konstatuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch a Aleš Vémola potvrzuje, že za řadou nehod stojí nezkušenost.

„My se při řešení dopravních nehod setkáváme spíš s motorkáři, kteří neměli takové zkušenosti, protože opravdu se stačí vyhnout nebo umět motorku položit. Ale motorkář to musí opravdu umět.“ Řidič motocyklu toho musí umět nepoměrně víc než řidič auta a podle kaskadéra a instruktora bezpečné jízdy Adama Peša hodně přemýšlet. „Musí počítat s tím nejhorším, takže když vidí auto a před sebou odbočku, tak si můžu říct, že mi tam asi vjede a třeba nedá směrovku. Trošku už si vizualizuju celou situaci a o to lepší a rychlejší bude moje reakce.“

Čtěte také

Leckdy stačí získat čas jen ubráním plynu, situace se změní a motorkář má šanci se někudy protáhnout. Někdy ale nezbývá dost času. Pak v autě můžeme do poslední chvíle brzdit naplno, to nám motorka nedovolí. „Je to spíš o tom, jaká je to motorka, ale základem je cit u brzdění. U auta, když kola zablokuju, může to mít dopad na délku brzdné dráhy. Pokud zablokuju kola u motorky, tak většinou přichází pád,“ říká Adam Peš.

A i padat se musí umět. „Základem je dát motorku od sebe. Když už si lehnu na bok, tak ne si ji držet blízko u těla, tak aby mě stroj k něčemu nepřimáčkl.“ A řešení má i situace, kdy už je náraz do auta nevyhnutelný. Alespoň v některých případech. „Když je to klasický osobák, dá se z motorky i šikovně vystoupit. Z motorky jakoby vyskočím nebo se stačí lehce odrazit ze stupaček a z motorky se dostat pryč tak, ať ona třeba narazí do kapoty a já auto přeletím. Nestane se ale to, že tam nechám tělo.“ Zvládnout takové reakce ve vypjatých okamžicích dokážou jen ti hodně zkušení. Nejlepší je tedy se do nich nedostat.

autor: pgj
Spustit audio