Také skútry snižují spotřebu

6. června  2012 v 13:00  
Vespa (ilustrační foto) - Foto:  Orin Optiglot,  CC BY 2.5

Vespa (ilustrační foto)Foto:  Orin Optiglot, CC BY 2.5

Existují výrobci tak známí, že jsme si jejich značkou dávno zvykli pojmenovávat daný výrobek, přestože třeba nepochází přímo z jejich výrobní linky. Vezměte si třeba jeep. To je dávno synonymum pro terénní auto. Podobně jako každý ví, co si představit, když se řekne: jel tudy „gazík“ nebo „tranzit“. Ve světě jedné stopy je podobným fenoménem Vespa. Určuje trendy. V úterý představila ve světové premiéře nový motor.

Byl to právě zmíněný italský výrobce, který v roce 1946 přišel s první motorkou, již jsme si pak zvykli označovat slovem skútr. Vespa je obrovský fenomén, který stále ovládá třetinu evropského trhu – a to i přesto, že rozhodně není levná. Desítky let je známá hlavně díky designu, spolehlivosti a výdrži. Nově se Vespa musí profilovat i zeleně. 

Jsme v srdci Říma. Tomaso Šokoladéli stojí u řečnického pultu a téměř po 70 letech představuje novinku firmy, nový globální motor. „Jde o vzduchem chlazený agregát s tříventilovou technologií. Všechny dynamické vlastnosti řady LX a S jsou nyní generačně lepší a k tomu máme o třetinu nižší spotřebu. Navíc o trochu víc poklesly emise, protože používáme také účinnější katalyzátory,“ říká. 

Dál se tu mluví o tom, že díky novému motoru ušetří průměrný jezdec asi 35 litrů paliva ročně. Průměrná vespa prý totiž najede čtyři tisíce kilometrů za rok. Nejde samozřejmě jen o to, že její majitel ušetří za benzín. Jde hlavně o celkové emise. Ve velkoměstech se totiž skútry stávají stále potřebnějším dopravním prostředkem. Aut je mnoho, není kde zaparkovat a provoz blokují zácpy. 

Skútr je lék na městskou dopravu 

Skútrů tedy přibývá a čím budou čistější, tím méně škodlivin vypustí v ulicích měst. „Přestože doprava v Římě vypadá jako strašný chaos, každý se dívá kolem sebe a řidiči jsou nesmírně ohleduplní,“ pochvaluje si redaktor časopisu Svět motorů Martin Machala a dodává: „Římané skútry pouští, ví o nich a nedělají jim žádné naschvály. V Praze se musím neustále soustředit na to, co se děje kolem mě a jestli mě řidič vidí a pustí.“ 

Ovšem také čeští řidiči aut se stále lepší. Souvisí to s počtem motorkářů na silnicích – tempo jejich nárůstu by se mohlo ještě zvýšit, protože od Nového roku bude moct každý řidič s řidičským průkazem skupiny B, tedy s řidičákem na osobní auto, bez zkoušek a automaticky jezdit s motorkou až do objemu 125 ccm

„Do města tento motor bohatě stačí a zůstane mu ještě výkonová rezerva. S takovýmto skútrem se nemusíte bát vyrazit i mimo město. Podle mě je to nejuniverzálnější motorka,“ komentuje Machala. 

Jak jsme mohli ověřit na prvních novinářských jízdách v srdci Říma, vespě zůstaly všechny vlastnosti, pro které se stala fenomenální. Je krásná, velmi lehce ovladatelná a teď má ještě pružnější motor a odolnější variátor. Deklarované snížení spotřeby o jednu třetinu se nám bohužel nepodařilo ověřit, počkáme si tedy až na klasický týdenní test v Česku. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Petrůvka
  Srážky: přeháňky, D8-91,6
  Srážky: přeháňky, D8-66,9

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas