Tragických nehod motorkářů přibývá. Pomůžou motoškoly?

4. května  2013 v 13:10  
motorkář - Foto: Ondřej Jánoška

motorkářFoto: Ondřej Jánoška

I když se o tom mluví léta, stále se nedaří snížit počty motorkářů, kteří se ze své cesty už nevrátí. Statistiky v tomto směru dokonce stále narůstají. Jen za duben na silnicích zemřelo podle předběžných údajů 10 motorkářů, a to se sezóna – kvůli dlouhé zimě – teprve rozbíhá. Jak dál vyplývá ze statistik, za nadpoloviční většinu smrtelných nehod přitom nemohou motorkáři, ale řidiči aut.

Pro většinu řidičů – hlavně v autech – je to překvapivá informace, protože mají za to, že jsou to motorkáři, kteří na silnicích příliš riskují a ohrožují ostatní. 

„To jasně ukazuje, že řidiči musí motorkářům na silnicích věnovat větší pozornost. Zároveň se musí motorkáři na silnicích zviditelňovat,“ myslí si šéf dopravní policie Tomáš Lerch. 

Čtěte také: Je výchova motorkáře házením hrachu na zeď?

Podle instruktorů, kteří vyučují bezpečnou jízdu na motorce, je pro motorkáře ještě důležitější přijmout to, že je třeba myslet dopředu a za ostatní. Jsou to totiž právě oni, kdo při nehodě „tahá za kratší konec provazu“. Jak naznačuje obrovský zájem o služby motoškol, motorkáři si to uvědomují a o své bezpečí obavy mají. 

„Když se nám do školy chce někdo přihlásit, tak musí tři měsíce dopředu, protože máme beznadějně obsazeno,“ říká Josef Šiler s tím, že jednodenní kurz vyjde zhruba na 3500 korun. Vytrvale roste i unikátní projekt Miroslava Lisého – se svou motoškolou objíždí několik míst v republice, tak aby to nikdo ze zájemců o bezpečnou jízdu na motorce neměl příliš daleko. Od Ostravy po Aš se potom setkává s tím samým: 

„Neumějí v podstatě vůbec ovládat stroj v pomalých rychlostech, neumějí brzdit, neumějí se na motorce naklonit. Oba šéfinstruktoři – Miroslav Lisý a Josef Šiler – se shodují, že motorkáři značně podceňují technický stav motorky. Včetně zdánlivých banalit, třeba tlaku v pneumatikách. 

Čtěte také: Motorkáři, buďte vidět!

„Vysvětlím jim, že podfoukaná guma s motorkou dělá strašné věci, i když je člověk sebelepší řidič. Vysvětlím jim profily pneumatik. A najednou – pouze díky tomuto – přestanou řešit spoustu starostí s tlumiči a podobné nesmysly, které jim někdo poradil a jedou lépe,“ upozorňuje Josef Šiler. 

Jen málokterý motorkář prý umí používat stupačky a vůbec na motorce sedět. „Názorně ukážu, co jim motorka dělá špatně, co dělá dobře. V čem jim to pomůže. Z těchto detailů se lidé učí. Málokdy se stane, že někdo přijede a sedí na té motorce opravdu správně, správně se dívá a dobře motorku ovládá. I chlapi, kteří jezdí 30 let – jezdí, ale špatně,“ konstatuje čtyřicetiletý kaskadér a šéfinstruktor motoškoly Josef Šiler. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas