Vývoj helmy na motorku trvá tři roky

28. března  2012 v 13:00  
Helma (ilustrační foto) - Foto:  FaceMePLS,  CC BY 2.5

Helma (ilustrační foto)Foto:  FaceMePLS, CC BY 2.5

Nákup motocyklové helmy stejně jako veškerého příslušenství na motorku motorkáři obvykle podceňují. Často je to totiž tak, že všechny své volné prostředky utratí za motorku, případně za její servis, a na zbytek jim už jaksi nezůstanou peníze. V euforii z nového stroje bohužel nemyslí na to, že v případě karambolu mohou být následky tragické.

Levné oděvy se rozhrnou, chrániče na suchý zip sjedou a levná helma praskne nebo se v pantech vylomí její přední část. Helma renomovaných značek by tohle všechno měla vydržet. Její vývoj trval zhruba tři roky, jak plyne z materiálů motocyklového oddělení BMW. 

Přestože helma je především funkční věc, líbit se prostě musí. I proto se stejně jako u návrhu každého auta nebo motorky začíná skicami. Pak přichází na řadu ručně dělaný hliněný model. 

„Dobrý design helmy je vždy o funkčnosti, bezpečnosti, výkonu, aerodynamice, hlučnosti a pak až o symbolech té které značky. V našem případě se snažíme vyjádřit kvalitu a inženýring, který dává najevo, že jde o něco pokrokového. Pokud se to podaří, můžeme mluvit o dobrém designu,“ popisuje David Robb, který má vývoj v BMW na starosti. 

Bez počítačových simulací a testů by to nešlo 

Prototypy jsou posléze modelovány v 3D programech a pak se jich několik kusů vyrobí. Dostanou je k testování jezdci značky. Ti musejí absolvovat řadu testů nejen v běžném provozu a na okruhu, ale jde také o zkoušky v aerodynamickém tunelu anebo ve speciální vodní komoře, kde jezdce a jeho novou helmu smáčí zhruba 250 litrů vlažné vody v každé minutě, co stráví uvnitř. 

Sériová produkce začne vylisováním tvaru základu helmy, který je vždy tím nejdůležitějším. Pak přichází fáze vodních trysek s tlakem až tisíce barů, které s přesností na desetinu milimetru vrtají do skeletu otvory pro hledí nebo větrání. „Přesnost je důležitá také v dalším procesu, při lakování. BMW si na to nedávno postavilo speciální novou linku. Trvalo to rok a půl,“ dodává David Robb. 

Helmy jsou testovány i posléze během sériové výroby. V poslední fázi jejich výroby přichází ruční kompletace. Přilby dostávají plastové části límce a větrací štítky. Tři roky od první nákresu je helma hotová. Pak stačí vybrat správnou velikost a nečekat, že dobrou helmu seženete za tři tisíce. 

Autor:  Petr Kološ  (pek)

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Boží Dar
  Srážky: přeháňky, Cheb - Jindřichov
  Srážky: přeháňky, Cheb - Skalka

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas