Jak vypadají policejní passaty v akci

13. září 2012 11:40

Především na používání bezpečnostních pásů se tento týden zaměřují policisté při svých kontrolách. Ideální k odhalování přestupků během jízdy je passat s kamerovými systémy.

Šedý passat pražské policie s hlídkou vyráží na svou předem danou trasu především po rychlostních komunikacích v našem hlavním městě.

„Pokud se měří radarem, měří se většinou levý a prostřední jízdní pruh,“ dozvídám se. „Pokud se měří funkcemi video nebo Start-stop, je možné měřit vozidla před námi v jakémkoliv jízdním pruhu.“

Projíždí kolem nás červený mercedes. Rychlost: 105 kilometrů v hodině. „Zapneme modré výstražné znamení, vzadu se objeví nápis Policie a upozornění, aby nás řidič následoval, a na nejbližším bezpečném místě ho zastavíme,“ říkají policisté.

Policistům pomáhají i tablety

Zastavenému řidiči hrozí pokuta do výše 2500 korun. „Dojdu si vás vylustrovat, u kolegy mezitím projdete dechovou zkouškou,“ říká mu jeden z policistů.

„Zbláznil bych se,“ komentuje to provinilý řidič. „Celou cestu jedu na tempomat. Teď jsem chtěl jen předjet kamión, abych mohl odbočit, a vy mě vyberete.“

Na alkoholtesteru se objevují tři nuly. „Dnes to bude za 1500,“ hlásí policista, a jelikož řidič tolik peněz nemá u sebe, vypíše mu složenku.

Policistům v práci pomáhá i moderní technika. Na tabletu se jim během vteřiny zobrazí fotka s naměřenou rychlostí vozidla, včetně data a místa. Je tedy naprosto průkazné, kdy a kde jel člověk rychle.

Někteří řidiči volí raději správní řízení

To už stavíme další vozidlo. „Dobrý den, pane řidiči, na osmdesátce jsme vám naměřili 111,“ hlásí policista. „Za takovou chvilku jste mě s poměrovým radarem snad změřit nemohli,“ pochybuje nedůvěřivý řidič. „Nemáme pouze poměrové radary,“ kontruje policista.

„Určitě s pokutou souhlasit nebudu,“ trvá na svém zastavený řidič. „Pošleme to do správního řízení.“

Samozřejmě se zajímám o to, proč tento řidič tolik trvá na správním řízení. Dostává se mi této odpovědi: pokud se oznámení nenapíše důkladně, řidiči se většinou vymlouvají na své spolujezdce.

„Tvrdí, že se během jízdy prohodili v řízení, že se spolujezdci, který původně řídil, udělalo špatně, a proto si on přesedl,“ dozvídám se doplňující vysvětlení.

Policie kontroluje i jízdu bez pásů

Policisté už sjíždějí z Pražského okruhu na Libereckou ulici. Trvá jen pár minut, než nafotí řidiče bez bezpečnostních pásů. Muž v bílé octavii však na blikající maják ani na nápis „Policie, za mnou“ vůbec nereaguje. Tak nezbývá než zastavit ho máváním rukou.

„Někteří lidé zkrátka nevnímají. Pokud nevidí zběsilou gestikulaci, tak nezastaví,“ vysvětluje policista.

„Co jsem provedl?“ ptá se řidič poté, co jej hlídka konečně zastaví. „Jel jste bez pásu,“ upozorňuje ho policista. „Však jsem si ho hned zapnul,“ diví se řidič, na což se mu dostává očekávatelné odpovědi: „Jenže pozdě.“

Mezitím už hlídka stihla zastavit i další vozidlo. „Paní řidička, aby jí to nepípalo, měla pásy připnuté zezadu za sedačkou,“ vysvětluje policista. „Body ji určitě poučí. Jsou její první – a hned jsou tam tři.“

autor: evk
Spustit audio