Chcete přežít v silničním provozu? Vybavte se reflexními prvky!

31. října  2013 v 13:10  
reflexní a fluorescenční materiály - Foto: Alena Palečková

reflexní a fluorescenční materiályFoto: Alena Palečková

Od ledna do září zemřelo při dopravních nehodách v průměru 8 chodců za měsíc. V říjnu to už ovšem bylo 15 obětí z jejich řad. Tedy prakticky dvakrát tolik. A blížící se listopad je pro chodce vůbec nejrizikovějším měsícem roku.

Šest z deseti chodců zemře v noci, a to i přesto, že se jich na silnicích pohybuje méně a je menší provoz. Riziko se značně zvyšuje s dřívějším příchodem tmy, a to hlavně mimo obce. „Největší závažnost dopravních nehod pro chodce je mimo obec, kde je tento faktor až pětkrát vyšší ve srovnání s nehodami v intravilánu,“ konstatuje Roman Budský z Besipu. 

Není divu, v obci bývá veřejné osvětlení, řidič chodce očekává a především jezdíme pomaleji. Při 50 km/h má chodec 90% šanci, že přežije, při 70 km/h už je to 50 na 50 a v 90 km/h už nemá šanci. Přitom chodec je společně s cyklistou nejzranitelnějším účastníkem provozu. „Pravděpodobnost, že bude chodec hospitalizován po převozu do nemocnice k vyšetření, je u chodců nejvyšší ze všech účastníků silničního provozu a i doba hospitalizace v rámci celé Evropy je asi o 25 % delší než činí průměr,“ upozorňuje Roman Budský. 

Čtěte také: Špína neoprší, tak co zkusit myčku?

I když řidič pojede mimo obec 70 km/h, ujede za sekundu 20 metrů. Aby se chodci bezpečně vyhnul, musí mít vůbec šanci ho včas vidět. To si chodci, kteří svítící auto vidí na stovky metrů, neuvědomují. Řidič je na tom podstatně hůř. „Pokud budeme mít chodce, který jde v tmavém oblečení – tmavě červené, tmavě modré, je vidět na 18 až 20 metrů, chodec v bílém je vidět na 55 metrů, nicméně pokud je chodec nebo cyklista vhodně označený reflexními doplňky, je vidět až na 200 metrů,“ říká Roman Budský. 

Viditelnost chodců - Foto:  BESIP

Viditelnost chodcůFoto:  BESIP

Na svoji viditelnost zapomínají i cyklisté, o čemž svědčí případ z konce října, kdy čtyřiadvacetiletého cyklistu srazilo při předjíždění auto v protisměru. A to jen proto, že neměl předepsané osvětlení. „ZA snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno dopředu svítícím bílým světlometem, dozadu červenou svítilnou a zadní svítilna může blikat,“ popisuje nutnou výbavu Josef Pokorný z Ministerstva dopravy. Neosvětlenému cyklistovi hrozí kromě zbytečné nehody podle šéfa dopravní policie, Tomáše Lercha i pokuta. Chodci bohužel ne. 

Čtěte také: Už jste přezuli na zimní pneumatiky? A umíte se k nim chovat?

„V případě cyklisty, který jede na kole, které nesplňuje technické podmínky, tudíž nemá dané osvětlení, tak se cyklista samozřejmě dopouští přestupku. Za tento přestupek mu v blokovém řízení na místě hrozí pokuta až do dvou tisíc korun. Bohužel u chodce tomu tak není, chodec se nedopouští žádného přestupku v případě reflexního prvku. Doporučujeme chodcům i cyklistům používat reflexní prvky, protože jejich viditelnost se potom zněkolikanásobí a řidič má možnost reagovat,“ popisuje Tomáš Lerch. A ještě jedno číslo – od roku 2000 zemřelo jen během listopadu 415 chodců. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 22.4.2019 20:00 do 24.4.2019 07:00; na silnici 15 u obce Sulejovice okres Litoměřice; nájezd na I/15 u Sulejovic; Pozor! 2 nadměrné náklady; počítejte se zdržením; V době od 20.00 hod. dne 22.4. do ...
  Srážky: přeháňky, D48-64,8 km
  Srážky: přeháňky, D48-64,9 km

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas