Na D1 se stále pracuje, ale co když napadne sníh? Půjde uklidit?

4. listopad 2013 13:10

Ještě nejméně tři týdny se bude pracovat na dálnici D1, přestože původně měla letošní část modernizace skončit do začátku zimní sezóny. Co se stane, pokud na Vysočině napadne sníh? Jak jsme zjistili, zimní údržbu by to nemělo ovlivnit. I v dopravních uzavírkách bude možné dálnici od sněhu uklidit a zůstane tak průjezdná.

To je totiž hlavní podmínka pokračování prací i v listopadu. Jak by to tedy ve čtyřech zhruba devítikilometrových uzavírkách na D1 v případě sněžení vypadalo? „Naší stavbu zúžíme a uvolníme průjezd dvěma sněžným pluhům, aby dokázaly zajistit odsunutí sněhu mimo těleso dálnice,“ přibližuje stavbyvedoucí František Buršík z firmy Colas, která pracuje na úseku u Jihlavy. A jak doplňuje jeho kolega Jiří Krátký z OHL ŽS, která modernizuje úsek u Velké Bíteše, samozřejmostí je každodenní komunikace se silničáři, kteří mají od meteorologů přesné informace o vývoji počasí v nejbližších hodinách.

Čtěte také

„Veškeré kroky jsou denně konzultovány s údržbou dálnic a jednou týdně dostáváme povolení od ministerstva dopravy na formát dopravního značení, který tam je. Jsou varianty, když by mělo nasněžit, že budeme reagovat tak, aby údržba dálnic mohla bez problému udržovat a na dálnici byla zachována bezpečnost.“

Za zpožděním prací mezi Lhotkou a Velkou Bíteší jsou několikaměsíční průtahy ohledně únosnosti podloží, a tak podle Krátkého budou dělníci na rozšíření vozovky pracovat, dokud to počasí dovolí. To mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou už nejsou dělníci příliš vidět, na první pohled je velká část letošních prací hotova, jenže, jak potvrzuje František Buršík, kvůli mobilnímu operátorovi tady bude omezení minimálně do 20. listopadu.

„Žádali jsme Telefónicu O2 o termín přepojení optických kabelů na konec října. Bohužel se posunul až do začátku listopadu. Tím pádem i další návazné práce jako přetlučení svodidel ve středním dělícím pásu do nové polohy, se lehce prodlouží. Řekněme asi o nějakých 14 dnů.“

Čtěte také

Oproti předpokladům se déle pracuje i na dalších dvou úsecích, tedy mezi Loktem a Hořicemi a v úseku Štěrnov - Psáře. A jak vysvětluje Jan Kroupa, který má na Ředitelství silnic a dálnic modernizaci na starosti, důvodem není jen pozdní začátek vinou odvolání. „Další skutečnosti se objevily na staveništi, kdy kanalizace byla obetonovaná a tím samozřejmě vznikly větší zemní práce a podobně,“ říká Jan Kroupa.

Pokud vyjdou předpovědi meteorologů, pak by dokončování prací v listopadu nemuselo znamenat na D1 problémy. V zimě modernizace dopravu mezi Prahou a Brnem prakticky neovlivní. Letos se pracovalo především pod povrchem a tak v zimě bude všechno jako předtím. A pokud počasí dovolí, pak se dělníci vrátí na D1 opět v březnu, kdy se začne pokládat nový povrch.

autor: evk
Spustit audio