Nová zbraň policie - Škoda Superb

19. prosinec 2013 12:45

Před 5 lety vyjelo na české dálnice prvních 16 rychlých Volkswagenů Passat R36. Loni na jaře dostal policejní Autotým další dvacítku těchto lovců pirátů silnic. Nejdéle sloužící passaty už mají ovšem najeto takřka půl miliónu kilometrů, a tak policie začala s jejich obměnou. Ve výběrovém řízení tentokrát vyhrála domácí škodovka. Prvních sedm nových policejních superbů tak na přelomu roku vyrazí na dálnice D1 a D11.

„Bude to auto, které se daleko víc ztratí v běžném provozu, nebude tolik viditelné pro běžné řidiče,“ těší se na novou zbraň proti příliš rychlým a hřešícím řidičům Petr Dušek z dálničního oddělení v Pravech na Královéhradecku. A to, že superby splynou více s provozem, než dosavadní passaty si myslí i samotní řidiči. „Sám jsem na to zvědavý, protože passaty byly skutečně velmi poznat a uvidíme. Podle mě budou supeny na silnicích hůře rozeznatelné.“

Čtěte také

Navenek úplně obyčejný superb. V tomto případě vínový. Výjimečný je prakticky jen tím, že má místo obvyklé ploutve prutovou anténu a dozadu míří dvojité koncovky výfuků od motoru 3,6 FSI. Výkon 260 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy, pohon všech kol, maximální rychlost 250 km/h. To jsou údaje, které si každý snadno vyčte na internetu. Nás zajímá, co je ukryto uvnitř, a to nám popíše Rudolf Vácha ze společnosti RAMET.

„Na bázi radaru jsou to měřiče, které umí měřit jak z místa, tak za jízdy. Umí měřit jak odjíždějící směr, tak odjíždějící směr,“ popisuje Rudolf Vácha. Radar pro měření ze stojícího auta ale nedostaly všechny superby, naopak všechny umí měřit za jízdy. „Policejní vozidlo sleduje vůz jedoucí před ním nebo za ním – vozidla jsou vybavena jak kamerou přední, tak zadní – a pořizuje se záznam, který se potom používá k dokladování veškerého chování řidiče – naměřená rychlost nebo případně průjezd křižovatkou na červenou, nesprávná jízda v pruzích a další podobné přestupky,“ vysvětluje Rudolf Vácha.

Čtěte také

Kromě měřících zařízení samozřejmě nechybí potřebné vysílačky, majáky a tabule s výstražnými nápisy. „Dopředu je to pouze varianta STOP POLICIE. Co se týče nápisové cedule, která je v zadní části vozu a směřuje za vozidlo, tam je v současné době naprogramováno asi 16 nápisů. Jsou to nápisy, které buď informují řidiče o nějakých rizicích – přikazují mu objetí nějaké překážky, upozorňují na náledí, sdělují informaci, aby si řidič rozsvítil světla, zároveň informují o tom, že je na místě například dopravní nehoda, případně slouží k zastavení vozidla,“ popisuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

A nezapomínejme, že policie nás může zastavit za jízdy nejen zepředu, ale i rozsvícením nápisu STOP za námi. Lepší ale, když k tomu nebude mít důvod.

autor: pgj
Spustit audio