Desítky miliónů korun se loni vybraly za dopravní přestupky. Majitelé vozů už nemají osobu blízkou

5. únor 2014 13:20

Více než rok se řidiči nemohou vymlouvat po spáchání přestupku na osobu blízkou. Úředníci měst a obcí s rozšířenou působností obesílají rovnou majitele vozidel. Díky tomu do obecních pokladen za uplynulý rok přibyly desítky miliónů korun.

Překročení rychlosti, jízda na červenou a nedovolené zastavení a stání. To jsou přestupky, za které mohou být postihováni přímo majitelé vozidel. Zachytí-li jejich auto nebo motorku kamera či automatický radar, dostanou rovnou výzvu k zaplacení pokuty. „Když není ztotožněn řidič, tak vlastníkovi posíláme výzvu, aby uhradil částku, kterou mu stanovíme, anebo aby nám nahlásil řidiče, který v ten daný moment vozidlo řídil. Pokud to nenahlásí a uhradí částku, tak přestupek ukončíme a dál už se o tom nejedná,“ popisuje Josef Mihalík z pražského magistrátu současnou praxi.

Takovou výzvu dostali už statisíce majitelů vozidel a často současně řidičů vozidel. „V současné době se jedná asi o 400 tisíc výzev, které jsme odeslali,“ dodává Josef Mihalík statistiku jen v našem hlavím městě. A majitelé vozidel platí. „Několikrát. Zaplatil jsem, protože mi nic jiného nezbylo.“ Není divu, tím je přestupek smeten ze stolu a případný řidič, což je často i majitel vozidla, unikne bodovému systému. A to je u jízdy na červenou pět bodů.

Čtěte také

„Pokud řidič nebo majitel vozu nezaplatí, spadne nám to do správního řízení. Provozovatel je potom předvolán. Pokud uvedlo, kdo vozidlo řídil, bude předvolán řidič a bude s ním zahájeno správní řízení o správním deliktu tak, jak je běžné u každého dalšího přestupku,“ upozorňuje Josef Mihalík.

A tady už i majiteli hrozí maximální pokuta ve správním řízení. Tedy u červené 2,5 až 5 tisíc korun. Ale stále by nedostal body. Přesto už první loňské zkušenosti ukázaly, že systém, který měl eliminovat výmluvy na osobu blízkou, funguje. „Systém poměrně funguje. Nepotvrdilo se to, že by se objevovaly nějaké nové výmluvy nebo obstrukce, které by zhoršily nebo zamezily fungování,“ shrnuje první zkušenosti z loňského roku Martin Vavřina z ministerstva dopravy, které nyní připravuje vyhodnocení po roce fungování systému. Prvotní cíl byl ale splněn, to je jasné už teď.

„Došlo k velice výraznému poklesu přestupků, které nejsou vyřešeny, protože není zjištěn pachatel, až tedy na jednotky procent. A stejně tak co se týče využívání zaplacení určené částky, tak se rovněž využívá. Částka je placena zhruba 50 až 60 procenty provozovatelů, kteří jsou vyzváni k jejímu zaplacení,“ říká Martin Vavřina.

Přesto podle Josefa Mihalíka to, že body po zaplacení tzv. „odpustku“ nikdo nedostane, není ideální. „Z toho nám utíká spousta řidičů, kterým nic neudělá, když zaplatí 1500 korun za jízdu na červenou, ale minou ho body. Pokud na to řidič má, rád zaplatí a jezdí dál. Můj osobní názor je takový, že by měl řidič body dostat i v takovém případě,“ říká Josef Mihalík.

Čtěte také

Dopravní policie naopak vítá, že se zvýšila vymahatelnost práva. „Skutky, které před zavedením tohoto institutu byly téměř nevymahatelné, jelikož se řidiči vymlouvali na institut osoby blízké, v současné době jsou řešeny, je za ně dávána buď sankce nebo takzvaná určená částka nebo-li odpustek. V tomto případě to vnímám tak, že dojde k nějaké vymahatelnosti, je tam nějaký postih.“ Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ovšem dává přednost okamžitému potrestání. „Policie České republiky neustále preferuje blokové řízení – pro nás je prioritou zastavit řidiče na místě, pokutovat řidiče na místě, případně oznámit správnímu orgánu řidiče jako takového. Měření rychlosti pomocí úsekových kamer, pomocí kamerového dohledu bereme spíš jako doplněk činnosti přímého dohledu nad silničním provozem,“ dodává Tomáš Lerch.

Paradoxem ovšem zůstává, že za stejný přestupek na stejném místě může majiteli, a často současně řidiči vozidla, přijít například za malé překročení rychlosti „odpustek“ ve výši 600 korun, a když ho na místě zastaví policie, bude to mít za tisíc a k tomu dva body.

autor: pgj
Spustit audio