Systém eCall sám přivolá záchranáře k dopravní nehodě. Jak funguje? A dočkáme se ho?

11. červen 2014 13:20

Systém eCall, který sám přivolá záchranáře na místo těžké dopravní nehody má další dva roky zpoždění. Původně měl být v autech povinně od roku 2009, posledním termínem pro jeho povinnou montáž do nových vozidel byl rok 2015, ale i tento termín Evropská komise posunula až na rok 2017. Česká republika je i díky účasti v pilotním projektu na jeho zavedení připravena. Přesvědčili jsme se o tom při praktické ukázce systému.

Tentokrát simulujeme nehodu, kdy první auto skončí na střeše, do něj nabourá kamión a do něj další dvě auta. Bezprostředně po nehodě systém sám vytáčí tísňovou linku. „Tísňová linka, slyšíme se?“

„Vozidlo po těžké dopravní nehodě samo aktivuje palubní jednotku a vytvoří komunikační kanál prostřednictvím linky 112. V první okamžik odešle stanovená data o vozidle a o místě dopravní nehody a následně je kanál prostřednictvím linky 112 otevřen pro hlasovou komunikaci a následuje standardní proces předání informace záchranným složkám, které jsou potřebné pro řešení této události a jejich operační střediska vysílají síly a prostředky na místo,“ popisuje hasič Luděk Prudil, který je u české části projektu eCall od samotného začátku.

Čtěte také

Jedním z přínosů je zkrácení doby do příjezdu záchranářů na místo nehody. „Při jedné nehodě to může být zkrácení v řádech sekund nebo desítek sekund a při jiných nehodách může být zkrácení až v řádu hodin. Pokud se někdo nabourá v noci na silnici druhé nebo třetí třídy a spadne někam do hlubokého příkopu nebo do lesa a objeví ho až ráno, tak mezi vznikem nehody a ohlášením může být opravdu několik hodin,“ upozorňuje Luděk Prudil.

Zatím poslední termín pro zavedení eCallu je rok 2017, a to u nových aut. Do těch starších si ale tuhle šikovnou krabičku budeme moci podle Pavla Pječe z Telefoniky domontovat dodatečně. „Pokud bude zájem, můžou si řidiči pomocí autorizovaných servisů nechat jednotku do staršího auta namontovat – buď komplikovanou dražší jednotku, nebo nejjednodušší do starých aut, která nemají třeba ani airbagy, ani vozidlovou sběrnici. Tam by se montovala vozidlová jednotka, která má vlastní senzory nárazu – zpoždění, zpomalení, rotace tedy převrácení vozidla a tak dále,“ říká Pavel Pječ.

Čtěte také

Spuštění systému eCall teď zdržují některé členské země EU. U nás by si vyžádal podle Luďka Prudila už jen poměrně malou investici. „Řada firem to vezme jako jasnou, automatickou záležitost a zákazník to v ceně nepozná. Na naší straně očekáváme, že investice, které budeme muset udělat, se budou pohybovat někde v rozmezí okolo 20 až 30 miliónů korun, protože musíme zainventovat do všech technologií na všech datových centrech a dát tam některé nové věci.“ A jeden jediný lidský život a zmařené hodnoty vyčíslilo Centrum dopravního výzkumu na necelých 20 miliónů.

autor: pgj
Spustit audio