Dálnice D11 konečně povede až do Hradce Králové. Dnes se tam po osmi letech začalo opět pracovat

22. červenec 2014 13:20

Konečně, řekli si dnes určitě mnozí řidiči, když z našeho vysílání slyšeli, že dělníci po osmi letech začali pracovat na dokončení dálnice D11. Kdo tudy jezdí pravidelně, ví, že nedostavěné tři kilometry před Hradcem Králové výrazně komplikují dopravu. Zdá se, že problém ohledně pozemků se daří řešit, a i když celá dálnice bude až za tři roky, pak se dneska konečně něco hnulo. Jak to ale vypadá s ostatními dálnicemi? Dočkají se v blízké době pozitivních zpráv i obyvatelé jižních nebo severních Čech?

Hradecká D11 bude hotová zhruba za tři roky a v té době bychom už mohli jezdit i po dálnici D8 přes České středohoří, kde chybí téměř 17 dálničních kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovice. Pokud tedy nedojde k nějakému dalšímu sesuvu. Ten loňský se stále ještě řeší, ale podle ministra dopravy Antonína Prachaře ještě letos bude sanován. „Ředitelství silnic a dálnic dostalo nabídky od pěti firem. Budeme to vyhodnocovat ještě tento týden.“

Čtěte také

A samotná sanace by se měla stihnout do zimy, během které budou odborníci svah dál monitorovat a pokud nebude docházet k pohybům, přijedou na jaře dělníci Eurovie a dálnici dostaví. Podle předchozích vyjádření by jim to mělo trvat zhruba rok a půl. Výrazně složitější je ovšem situace u dalších chystaných dálnic. U D8 se už totiž podařilo eliminovat všechny „zdržovací“ procesy a teď jde o přírodu, na rozdíl od jiných cest. Ale i tady se blýská na lepší časy. A to především ohledně výkupu pozemků, kvůli kterým teď prakticky stojí příprava R35 od Opatovic po Litomyšl. Chybí poslední krok – aby novelu zákona, která zvýší cenu vykupovaných pozemků, schválil senát.

„Já jsem optimista, nemám žádné negativní signály. Máme skutečně připravené nové návrhy smluv. Chceme je nabídnout občanům neprodleně poté, co novela zákona vyjde ve sbírce.“ Trasa už je schválena, nová dálnice se bude stavět tři roky. Podle Prachaře se pracuje a jsou peníze i na dostavbu rychlostních komunikací – konkrétně strakonické R4, karlovarské R6 či chomutovské R7, kde zatím nejsou v přípravách výraznější problémy.

Čtěte také

„Silnice R4, R6 a R7 jsou strategické cesty. Do těchto oblastí jsou směřovány investice a my budeme dělat všechno pro to, aby i průmyslové zóny se co nejrychleji a co nejefektivněji připojily na dálniční síť.“

Ministr Prachař věří, že ještě letos začnou dělnici pracovat na jednom ze dvou chybějících úseků dálnice D1 a to mezi Přerovem a Lipníkem, kde teď probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Naproti tomu bez jakéhokoli posunu je stále Pražský okruh, kde je navrhovaná trasa zřejmě neprůchodná. Podobně jako u benešovské části D3, na jejím opačném konci se teď licituje o zlevnění. „Probíhají diskuze se zastupitelstvem města České Budějovice. Řešíme tam počet sjezdů. Původně byly navrženy čtyři. My jsme toho názoru, že dva sjezdy by byly dostačující.“ Začít stavět by se tady mělo zhruba za dva roky.

autor: evk
Spustit audio