Alkohol za řidítka nepatří

25. červenec 2014 12:45

O prázdninách zaviní každou třetí nehodu cyklistů opilý cyklista. To je třetina všech jejich nehod. Doplnit tekutiny na cyklovýletě nějakým tím pivem je u nás totiž naprosto normální. Mnozí pak mají pocit, že zatímco autem se z hospody nejezdí, tak na kole, že je to v pořádku. To je ale mýlka.

Na počátku prázdnin spadl z kola do příkopu v Dolním Sokolovci na Havlíčkobrodsku 46letý cyklista. Když mu posléze kolemjdoucí zavolali záchranku, ukázalo se, že má nejen vážně poraněné obě nohy, ale v krvi mu naměřili takřka tři promile alkoholu. A to není výjimečný případ. Samotní cyklisté přiznávají, že po nějaké té skleničce nebo půllitru na kolo klidně nasednou. „Určitě jezdím. Pravidlem to není, ale třeba jednou za měsíc se to stane. Co hospoda, to plná kolárna, že jo?“

Čtěte také

Zatímco v případě řidičů aut má na svědomí alkohol v jejich krvi každou přibližně dvacátou nehodu, u cyklistů je to o poznání častější problém. „Z těch zaviněných dopravních nehod, je každá třetí nehoda pod vlivem alkoholu a to je opravdu vysoké číslo. Mnohdy si cyklisté neuvědomují, že se na ně vztahují stejné povinnosti, jako mají řidiči motorových vozidel, tudíž zákaz požívání alkoholických nápojů nebo jiných návykových látek, a toto riziko velmi podceňují. Potom tedy dochází k tragickým dopravním nehodám, kdy není cyklista schopný ovládat kolo a velmi často vybočí z trasy a jede přímo pod kola projíždějícího auta,“ konstatuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch a varuje před tím, že jeho podřízení o tomto problému vědí.

„V tomto případě je to opravdu ponecháno regionům, zejména těm turisticky významným, kde je zvýšený počet cyklistů a je tam zvýšené riziko požívání alkoholických nápojů. Tam budou kolegové z krajů určitě cílit svůj výkon,“ říká Tomáš Lerch. Málokterý cyklista totiž ví, co mu za jízdu na kole pod vlivem alkoholu hrozí. „Jsou to dva tisíce? Nebo dokonce do 25 tisíc?“ Ano, a to v případě menší opilosti, může to být ale i dvojnásobek. „Hrozí mu stejná sankce jako řidiči motorového vozidla s tím, že mu nemůže být vysloven zákaz činnosti. Ale co se týče finanční sankce, tak ta mu hrozí úplně stejná, což znamená až 50 tisíc korun,“ varuje Tomáš Lerch.

autor: pgj
Spustit audio