Na dovolenou autem: Nezajištěný náklad hrozí pokutou a při nárazu vážným zraněním!

24. červenec 2015

Špatně naložená zavazadla a další odložené předměty v autě omezují výhled za jízdy a představují vážné nebezpečí při nárazu. A těžký náklad prodlužuje brzdnou dráhu.

Auta, naložená častokrát až po střechu. To je obrázek ze současných prázdninových cest. Mnohá auta vypadají jako malý náklaďák. Jenže i uložení věcí má svá pravidla. Nejenom, že řidič může za špatně upevněný náklad dostat blokovou pokutu do 2000 korun, ale neuchycené věci mohou být pro posádku nebezpečné.

Jak ale v anketě potvrzují i dvě mladé maminky, bez auta si dovolenou neumí představit:
„Když jedu autem, jedu s rodinou, tak jsme tak narvaný, že si nedovedu představit, že toto bych stěhovala na jakékoliv nádraží.“
„Proto mam kombi.“
„Je pravda, že do auta člověk dostává i věci, které by normálně do letadla pořešil. Hodně rychle by člověk zredukoval kufírek.“

Místo toho se snažíme dát do auta všechno potřebné, abychom při návratu zjistili, že polovinu věcí jsme ani nevytáhli. Většinou tento nutný náklad ukládáme asi tak jako tento mladý otec rodiny: „Obvykle se většinou vejde do kufru. Ale pokud se nevejde, tak bereme i na zadní sedačku. Popřípadě i nějaké menší věci za okno, například oděvy.“

Čtěte také

Pod zadní okno raději neodkládat nic

Podle policistky Zuzany Pidrmanové bychom ale na plato zadního okna neměli dávat raději vůbec nic: „Abychom měli dobrý výhled, abychom ve zpětném zrcátku mohli bezpečně sledovat dění za naším vozidlem.“

Ale jde především o bezpečnost posádky. Silnější provoz, který je na prázdninových cestách celkem běžný, nás občas nutí nečekaně zabrzdit. A v té chvíli pak jakékoliv volně ložené předměty mohou být smrtící.

Zavazadlový prostor - model 2000

Volně položené věci náraz mění v projektily

„Ve chvíli, kdy se dají do pohybu, naberou rychlost a zvyšují tím svojí hmotnost. Takže přes tu kabinu vozu letí láhev plná vody nebo jiné zavazadlo, které zmnohonásobní svou váhu. Potom třeba nárazem do hlavy způsobí smrtelné zranění.“

A přitom je to úplně zbytečné, protože podle Pidrmanové stačí málo: „Všechno dávat do zavazadlového prostoru. Věci v kabině vozidla zabezpečit tak, aby v případě nárazu se nemohly dát do pohybu.“

Čtěte také

Střešní box a držák na kola mění těžiště auta

Výborným pomocníkem jsou v tomto směru střešní boxy. Ovšem nesmíme přitom zapomínat, že auto se pak chová jinak. Podle jihočeského koordinátora Besipu Václava Kováře je to ještě citelnější, pokud na střeše auta vezeme kola: „Se změní těžiště, boční plocha toho vozidla. To znamená, boční vítr dokáže s tím autem poměrně dost slušně zahoupat. Může to znamenat určité uleknutí. A jak potom řidič zareaguje, to už je otázka daného momentu.“ Proto bychom neměli překračovat rychlost, na kterou jsou střešní nosiče homologovány, což většinou bývá 130 kilometrů v hodině.

Čtěte také

Brzdná dráha se prodlužuje rychlostí auta i hmotností nákladu

A ještě jedna podstatná věc. Plně naložené auto má delší brzdnou dráhu. „Tím, že vozidlo zatížíme na vyšší hmotnost, tak se vždycky brzdná dráha mírně prodlouží. Protože délka brzdné dráhy je závislá na zatížení vozidla. Tady bych doporučoval vždycky vyzkoušet si to,“ dodává Václav Kovář.

Asi bychom si měli pamatovat i fakt, že když zdvojnásobíme rychlost, pak brzdná dráha se prodlouží čtyřikrát.

autor: evk
Spustit audio