Na nepojištěné řidiče čeká i exekuce

13. říjen 2010 13:01

Podle aktuálních informací je v České republice 598 tisíc nepojištěných aut, což je zhruba každý dvanáctý vůz. Před dvěma lety to byl ještě každý devátý.

Situace se postupně lepší i díky povinnému příspěvku do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Vybráno bylo už přes 217 miliónů korun a výzvu k zaplacení dostalo přes 270 tisíc majitelů aut. Ne všichni však patří mezi neplatiče povinného ručení.

Mnozí lidé auto už dávno ani nevlastní, jen jaksi nedošlo k jeho přepisu či vyřazení z registru vozidel. Právě ten je totiž základem pro zjišťování aut bez povinného ručení.

„Ze zákona máme přístup jak do centrálního registru vozidel, tak zároveň k datům občanských pojišťoven České kanceláře pojistitelů, které mají licenci ke sjednávání povinného ručení. Porovnáním těchto dvou databází potom zjistíme, kteří řidiči jsou nepojištění,“ přibližuje základní krok ekonomická ředitelka České kanceláře pojistitelů Ivana Hladíková.

Za každý den, kdy je auto nepojištěné, se podle výkonu motoru platí od 50 do 300 korun. Výsledná částka příspěvku do Garančního fondu tak ve většině případů výrazně převyšuje roční povinné ručení, které pak řidič musí stejně zaplatit, protože příspěvek je vlastně jakousi formou pokuty, samotné ručení nenahrazuje.

Pokud auto už nevlastníte, musíte to doložit. Možností je hodně, některé najdete například na serveru Bezpojisteni.cz anebo vám poradí přímo na registru vozidel. Když všechny doklady do třiceti dnů odešlete na adresu České kanceláře pojistitelů, můžete doufat, že vám odpovědí. Ještě do jara to totiž nedělali.

„Domnívali jsme se, že když člověk napíše a doloží současný stav věcí, není už třeba korespondovat. Ovšem z našich zkušeností jsme zjistili, že lidé přece jen zpětnou vazbu očekávají, takže v současné době ji důsledně dodržujeme,“ mění své stanovisko výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec, který ještě před rokem tvrdil, že nepísemná komunikace snižuje náklady a je pro klienty výhodnější.

I nadále však platí, že veškerá agenda konkrétních případů se po zadání identifikačního čísla dá najít na internetových stránkách. Bohužel nezřídka se stává, že dopis s výzvou k zaplacení příspěvku do Garančního fondu dostane i člověk, který povinné ručení řádně platí.

„Byť existují takové případy, nemyslíme si, že by s kvalitou dat v pojišťovnách byl zásadní problém.“

Jenže majitel vozu má problém – musí složitě dokazovat, že opravdu platí povinné ručení, a to jen vinou pojišťovny, které přináší peníze. Existují ze strany ČKP nějaké sankce vůči takovému pojišťovacímu ústavu?

„Mají je nepřímé, někdy i přímé – záleží na úhlu pohledu. Jde o to, že mají konfliktní situace se svými klienty a o to žádná pojišťovna určitě nestojí.“ Avšak hlavně po nich netouží řidiči, kteří řádně plní své povinnosti.

Mnozí další naopak spoléhají, že je nikdo nepřistihne, a s autem bez povinného ručení vesele jezdí po silnicích. Jenže problémy nemusejí mít jen při případné nehodě třeba s půlmiliónovou škodou, ale pokud nezaplatí příspěvek do Garančního fondu, může dojít i na exekuci.

„Čím později člověk platí, tím je to dražší, protože se mohou sčítat úroky z prodlení. Od odeslání výzvy může uplynout nejméně sedm, možná až devět měsíců, než bychom se obrátili na soud. Soudní spory a exekuce teprve teď začínají,“ dodává Jakub Hradec. Zatím jich bylo nařízeno 51.

autor: evk
Spustit audio