Agresivita na silnicích: první známkou je nedodržení bezpečné vzdálenosti

15. srpna  2018 v 12:35  
Agresivní řidič - ilustrační foto - Foto:  LincolnStein, flickr.com

Agresivní řidič - ilustrační fotoFoto:  LincolnStein, flickr.com

Čeští řidiči se na silnicích často „lepí“ jeden na druhého. Mají stále větší problém s dodržováním bezpečné vzdálenosti. Vyplývá to i z policejních statistik, kdy za poslední 4 roky stoupl počet nehod zaviněných nedodržením vzdálenosti o víc než 11 procent. Policie ji řadí dokonce mezi pětici nejčastějších příčin dopravních nehod. Na otázky odpovídal v odpoledním Radiožurnálu dopravní expert z Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Proč podle Vás motoristé ignorují bezpečnou vzdálenost? A jak moc ji dodržují řidiči z okolních zemí? 

Je pravda, že v Čechách není obvyklé dodržovat bezpečnou vzdálenost a nijak jsme si na to moc nezvykli. Je to dáno podle všeho několika okolnostmi. Tou první je, že onen fakt dodržování bezpečné vzdálenosti není nijak zvlášť zdůrazňován a není nijak zvlášť slyšet. Stejně tak nejsou na silnicích a dálnicích příliš vidět značky, které jsou obvyklé například na Slovensku nebo v jiných okolních zemích. Je to v podstatě čára, kterou jednoduše během nějakého intervalu následuje druhá, a my se v tom zhruba dvousekundovém rozpětí máme dostat od té jedné k té druhé. Jestliže je to během těch dvou sekund, tak dodržujeme bezpečnou vzdálenost od vozidla před námi. Další příčinu bych viděl i v tom, že bezprostředně za nedodržení bezpečné vzdálenosti není tolik pokut. Kdežto například v sousedním Bavorsku ty rampy nad dálnicemi často měří právě bezpečnou vzdálenost a následně nám přijde papírek s modrým pruhem (v Německu bez modrého pruhu), který nás informuje o tom, že jsme dostali pokutu, protože jsme nedodrželi zjednodušeně bezpečnou vzdálenost. 

Pokud někdo jede za autem doslova pár metrů, nemůže jít už o agresivní chování? 

Je to jedna z forem agresivního jednání toho řidiče, který jede za námi. Je to nesporné a i psychologové právě tento jev udávají jako jeden z prvních projevů agresivity. 

Kde je ale ta hranice, kdy jde "pouze" o přestupek a kdy už o agresivitu? Můžete dát nějaký příklad? 

Těch příkladů jsme bohužel zažili na našich silnicích celou řadu, kdy například žena v Mazdě 6 byla jiným vozem prakticky vystrkána mimo dálnici. Nebylo to tím, že by do ní dotyčný narazil, ale natolik se lepil na to auto, že žena v nervozitě strhla volant, chtěla uhnout a dostala se mimo silnici, kde auto havarovalo a dotyčný byl potom odsouzen. Takže takových případů bohužel máme hodně. Musíme si také uvědomit, že na dálnici jsme schopni ubrzdit (ne zastavit) na nějaké vzdálenosti 70 metrů. To znamená, že jestliže jsme dva metry někomu za zádí, tak nemá nikdo z přítomných nejmenší šanci zabránit případné kolizi. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Strahovský tunel, směr Smíchov, Praha , tunel uzavřen, práce údržby, Od 13.11.2018 23:00 Do 14.11.2018 05:00
  Od 13.11.2018 23:00 do 14.11.2018 05:00; na trase Troja - Štěrboholy v ulici Strahovský tunel v obci Praha (5, 6) , délka 2.2km; tubus ve směru Mrázovka; tunel uzavřen; plánovaná údržba.
  Těšnovský tunel, Praha, směr Karlín, omezení, Od 13.11.2018 23:00 Do 14.11.2018 05:00

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas