Auta na plyn v některých garážích v Česku parkovat mohou, i přesto jim to provozovatelé často zakazují

23. březen 2016 13:20

Auta na stlačený zemní plyn (CNG) mohou v České republice vjet do některých uzavřených garáží. Přesto jim to provozovatelé často zakazují, i když garáž má pro parkování těchto vozidel potřebné technické vybavení.

Jedna z garáží u obchodního centra v pražských Řepích je prostranství na sloupech se střechou. Na garáži je vidět značka se zákazem vjezdu vozům na LPG a CNG. Marek Tomíšek, šéfredaktor usporne.info říká, jestli má značka v tomto případě smysl.

„U této garáže to každopádně smysl nemá. Nevidím důvod zákazu aut na LPG, protože to je palivo, které je těžší než vzduch, klesá dolů, takže teoreticky v podzemních garážích může způsobit problém, ale když se díváme na tuto garáž, to je normální parkoviště, nad kterým je akorát nějaká kovová konstrukce. A už vůbec nevidím zákaz pro CNG, to je plynné palivo, lehčí než vzduch, takže když už by unikal, vítr, který fouká skrz tu konstrukci, to přirozeně odvětrá a nemůže to způsobit žádný problém,“ vysvětluje Marek Tomíšek.

Čtěte také

V České republice jezdi aktuálně 13 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Přesto stále přetrvávají problémy s jejich parkováním v podzemních i nadzemních garážích. Ministerstvo dopravy loni v lednu vydalo novelu zákona, která už podle mluvčího Tomáše Neřolda nijak neřeší parkování aut na plyn. „Vjezd těchto vozidel do podzemních garáží zákon plošně nezakazuje. Samozřejmě je lze vymezit dopravním značením tam, kde to situace vyžaduje.“

Parkování povoleno

A situace si v tuto chvíli vyžaduje hlavně povolení od hasičů. Potvrzuje to i mluvčí generálního ředitelství Nicole Zaoralová. „Parkování vozidel s pohonem na stlačený plyn je ve veřejných garážích v České republice povoleno. Ale při splnění technických podmínek, které ovšem nejsou nijak odlišné od okolních států Evropské unie, ba dokonce jsou nižší. Podmínky jsou stejné jak pro LPG, tak pro CNG. Garáž musí být vybavena detektory úniku plynu a musí mít zajištěno účinné odvětrání.“

Zákaz na truc

I když nakonec podzemní garáž má potřebné technologie, provozovatel budovy do ní stejně většinou zakáže vjezd. „Bohužel se stává to, že provozovatel garáž buď vybaví a zakáže, nebo nevybaví prvky pro parkování plynových aut. Bohužel jsme se s tím setkali hlavě u obytných domů, které mají podzemní garáže nebo případně obchodní centra, která se stavějí nově. Ty zákazy jsou spíš na truc, aby si nedělali komplikace. Dají tam značku za dva tisíce a mají vystaráno,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK. Podzemní parkovací místa pro auta na plyn v bytových domech se povinně stavět nemusí. Dva největší čeští developeři se jim ale do budoucna nebrání.

Autem na CNG do Chorvatska

„V okamžiku, kdy se výrazně zvýší požadavek našich klientů na možnost parkování nebo vjezd vozidel a tento požadavek bude povinně obsažen v platné české legislativě, tak takové garážové prostory budeme stavět,“ potvrzuje mluvčí Finepu David Jirušek i Marcela Fialková z Central Group. „Rozhodnout se, že takovou věc, která je poměrně nákladná a zdraží bydlení i parkování všem ostatním uživatelům, umožníme, ve chvíli, kdy tu poptávku zatím necítím, je to poměrně složité.“

Čtěte také

Zájem o auta na plyn stále roste. V roce 2040 by jich po našich silnicích mohlo podle Národního akčního plánu čisté mobility jezdit až 300 tisíc. Marek Tomíšek ze serveru usporne.info tvrdí, že někdy řidiči kvůli nedostatku parkovacích míst zákaz vjezdu porušují. „Vím o tom, že to spousta řidičů porušuje. Někdo má třeba i sundanou tu samolepku označující, že jde o plynové vozidlo, ať už na LPG nebo CNG a do těch garáží běžně jezdí.“

V Evropě už běžně auta na CNG vjet do podzemních garáží mohou. Se zákazem se Marek Tomíšek nesetkal v Německu, ve Švýcarsku ani v Norsku. V České republice se už také začaly objevovat uzavřené garáže, kde mohou v klidu řidiči s autem na plyn zaparkovat. Několik jich je v Praze u letiště Václava Havla další třeba v obchodním centru na Chodově, jedno je také v Kladně nebo v novém obchodním centru ve Frýdku-Místku.

autor: hbc
Spustit audio