Autoklempíři si poradí i se stovkami důlků po kroupách nebo s promáčklinou přes půlku dveří

15. června  2015 v 13:20  
Autoklempíř při práci - Foto: Matěj Skalický

Autoklempíř při práciFoto: Matěj Skalický

Silné bouřky a kroupy v jižních Čechách o víkendu vystrašily nejednoho řidiče, který své auto parkuje venku na ulici. Krupobití může napáchat velké škody na karoserii. Majiteli takto poškozeného vozu pak často nezbývá než navštívit odborný servis a nechat si důlky od krup takzvaně vyklepat. Jak se to dělá?

Stačí jedna přeháňka a vaše auto vypadá jako by na něj z nebe spadly stovky golfových míčků. Stalo se to i perleťově bílému kombíku, který teď stojí uprostřed dílny jednoho autoklempířství na severu Prahy. 

Čtěte také: Nákup ojetého auta: Kde zjistit jeho historii?

Na opravu karoserie zde dohlíží Pavel Korger: „Toto jsou označená místa, kde je průhyb. Ono ho nemusíte okem vidět. Nicméně my tu opravu provádíme tak, aby nebyla vidět pod skenovací lampou. To znamená, že to, co necvičené oko nevidí, tak ta lampa ukáže. A my musíme ten materiál dostat do původního stavu.“ 

Skenovací lampa pomáhá autoklempířům odhalit i minimální prohloubeniny na karoserii - Foto: Matěj Skalický

Skenovací lampa pomáhá autoklempířům odhalit i minimální prohloubeniny na karoseriiFoto: Matěj Skalický

Klempířům v tom pomáhají různě zahnuté háky a kladiva. Když nejde promáčklina vytlačit, přilepí na ni přísavku s tavným lepidlem a důlek vytáhnou. Nemusí nic brousit, kytovat ani lakovat. Promáčkliny vyrovnávají takzvanou metodou PDR. Ta pracuje s paměťovými vlastnostmi plechu. 

Nástroje autoklempířů - Foto: Matěj Skalický

Nástroje autoklempířůFoto: Matěj Skalický

„Dělali jsme i 500, i 600 důlků na střeše. Myslím, že tak pět šest hodin,“ popisuje klempíř Mikhailo Vyniarskyi. Metodou PDR se ale opravují nejenom důlky po kroupách, ale i různé „ťukance" na parkovištích nebo promáčkliny od vandalů. 

„V podstatě ten vůz není nikterak poškozený, protože se to provádí tak, že nedojde k poškození ani laku, ani plechu,“ říká Pavel Korger. 

„Když je to vozidlo po kroupách a je opravdu zasažené po celé části, tak pak je tam potřeba počítat, že na to mechanik potřebuje řádově 24 hodin. Co se týká poškození po nevhodném parkování nebo vandalismu, tak je většinou složitější oprava. Nicméně jsme schopní a běžně opravujeme třeba dveře, které mají průhyb přes polovinu plochy. Lze vyrovnat i velká místa,“ přibližuje Pavel Korger. Mnohdy tak šikovní klempíři opraví i díly, které by se jinak musely úplně vyměnit. 

Čtěte také: Proč nejsou uzavírky koordinované?

Autor:  Matěj Skalický
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D11, mezi km 20.5 a 20.4, ve směru Praha, práce na silnici, zpevněná krajnice uzavřena, Od 27.05.2019 16:22 Do 27.05.2019 17:20, NA defekt pneu, zabezpečení a označení mimořádné události, zdroj: ŘSD
  D1, mezi km 87 a 90, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 27.05.2019 13:09 Do 27.05.2019 21:09
  Srážky: přeháňky, Hrdlořezy

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas