Autoškoly neučí zvládání kritických situací. Přitom jim to nařizuje zákon

27. duben 2015 07:58

Podle našeho průzkumu autoškoly neučí zvládat řidiče kritické situace. Nejčastěji ale bourají řidiči do pěti let praxe. Zaviní každou čtvrtou tragickou nehodu. Důvodem je nezkušenost a neschopnost zvládnout případnou kritickou situaci. Přitom nouzové brzdění nebo vyhýbací manévr jsou součástí osnovy v autoškole. Samotní žáci nám ale potvrdili, že se s nimi v autoškole setkali výjimečně.

„Probírali jsme spolu jenom teorii, ale žádné nácviky jsme neměli. V kurzech jsem měla jenom to, co mě potkalo na silnici, takže to nebylo nic speciálního. Nikdy jsme je neprováděli v praxi, ale mluvili jsme o nich.“

Ze 108 studentů maturitních ročníků středních škol v Praze a Plzni, kteří si v posledním roce dělali řidičský průkaz, jich třetina vůbec neabsolvovala výuku kritických situací a třetina pouze teoreticky. Poslední student, kterého jste slyšeli a jehož jméno známe, absolvoval kurz v Autoškole AM v Praze, její majitel Antonín Mrtka vynechání povinné praktické výuky vysvětlil po svém.

Čtěte také

„Nevím přesně, o koho jde, ale je možné, že měl dostatečné schopnosti, že kritické nebo unáhlené situace v provozu zvládal bez toho, že by potřeboval nějaký zvláštní výcvik.“ Přitom osnovy mluví jasně. „Každý žák by měl před ukončením výcviku absolvovat jednu vyučovací hodinu, kde s ním učitel bude trénovat intenzivní brzdění, objíždění překážky, náhlou změnu směru jízdy a podobné, celkem jednoduché rizikové situace,“ konstatuje šéf Asociace autoškol Ondřej Horázný.

Simulátor nebo uzavřená plocha

Nestačí tedy teoretická příprava. Praktickou výuku může nahradit pouze jízda na moderním simulátoru třetí a čtvrté generace, které ale mají jen větší autoškoly. Jinak musí žák tyto situace vyzkoušet někde na bezpečném místě. „Pokud má autoškola odpovídající cvičiště, může to dělat na cvičišti, ale povinnost, že by to mělo být na uzavřené ploše, výslovně stanovená není,“ vysvětluje Horázný.

Kontrola nemožná

Zdůvodnění pana Mrtky se dá považovat za výmluvu. Kdyby totiž bylo prokázáno, že autoškola nebo učitel porušuje učební osnovu opakovaně nebo hrubým způsobem, hrozilo by odebrání licence. Kontrolu výuky mají na starosti obecní úřady, ale za současné situace je kontrola dodržování osnov podle Zdeny Kobesové z Ministerstva dopravy prakticky nemožná. „Protože autoškoly tyto úkony buď neprovádějí vůbec anebo nevíte, kde autoškola bude tyto úkony provádět.“

Čtěte také

Problém je, že více než tři tisíce autoškol u nás má na starosti na ministerstvu jeden jediný člověk. Ministr dopravy Dan Ťok o této situaci ví. „Spousta agend je tady řešena dlouhodobě neuspokojivě. Zaměříme se na to, abychom to spravili.“

Celý problém autoškol a jejich kontrol ovšem vyřeší až nový zákon. V něm by měl být i takzvaný řidičák na zkoušku. A právě v rámci zkušební doby by musel řidič absolvovat zvláštní kurz bezpečné jízdy. Tak, jak je tomu například v severských zemích. I to je jedna z variant snížení počtu nehod mladých řidičů.

autor: pgj
Spustit audio