Až třetina nehod chodců se stává na přechodech. Kdo rozhoduje, kde který bude?

7. září 2015 13:20

Přecházet silnici je pro chodce docela riziková záležitost. Jak zjistila naše datová redakce, průměrně je každý den sraženo deset lidí a to dokonce i na přechodech, kde dochází k více než třetině nehod. A to přesto, že existuje stále více možností, jak přechody zabezpečit. I když, jak jsme zjistili, jsou ulice, se kterými si ani odborníci nevědí rady.

Jednou z nich je i pražská ulice Jana Želivského. Jde o čtyřproudou, velmi frekventovanou silnici, rozdělenou tramvajovou tratí. Zastávka, před kterou je kritický přechod pro chodce, je jen pár desítek metrů za velkou křižovatkou Ohrada a v posledních letech se tady stalo už 20 nehod s pěti těžce zraněnými. Aut je hodně a stejně tak lidí, co dobíhají tramvaj, ostatně i teď se to jednomu povedlo. A odborníci nevědí, co s tím. Jejich diskuse v rámci Dopravní snídaně, jak přechod vylepšit, skončila bezradným konstatováním: „Tady opravdu zatím nevidíme rozumné řešení. Je to složité.“

Čtěte také

Teoreticky není nic jednoduššího než namalovat na silnici přechod, případně k němu přidat semafory. Jenže v praxi tomu předcházejí hodiny vyhodnocování dat a výpočtů, jak potvrzuje David Nováček ze silničního správního úřadu pražského magistrátu. „Projektant musí zhodnotit pohyby všech účastníků provozu – pěších, vozidel a tramvají. Potom z dat pouliční sítě umožní doplnění bezbariérových úprav, vedení kabelů atd.,“ říká Nováček.

Provoz v okolí přechodu

Ale především, než se k přechodu přidají semafory či jiné zpomalovací prvky, musí být jasné, jak to ovlivní okolní provoz. A právě to je podle vedoucího odboru dopravy Prahy 1 Ludvíka Czitala důvod, proč jsou třeba na Národní třídě přechody bez světel.

„V podstatě se došlo k tomu, že by to mělo tak fatální dopad na kapacitu komunikace, že by to ohrozilo a možná i znemožnilo provoz tramvajových linek,“ upozorňuje Ludvík Czital.

Čtěte také

Většina nehod chodců se ale stává mimo přechody, častokrát na frekventovaných silnicích prvních tříd. Ty sice spravuje stát, ale o přechodech na nich rozhoduje město. A podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy je také platí.

„Obdobně jako osvětlení to financuje obec. Ředitelství silnic a dálnic, podobně jako policie, dává stanovisko správnímu orgánu o tom případném záměru. To znamená, jestli si myslí, že je v pořádku nebo k němu má nějaké výhrady.“ Při přecházení silnic tak platí jediné – dobře se rozhlédnout, a když nic nejede, můžeme jít.

autor: evk
Spustit audio