Biopaliva druhé generace: Z pilin, jehličí, nebo i z oxidu uhličitého

27. května  2019 v 15:00  
biopaliva - Foto: Steve Jurvetson, zdroj: Flickr,  CC BY 2.0

biopalivaFoto: Steve Jurvetson, zdroj: Flickr, CC BY 2.0

Biopaliva jsou na energetické scéně teprve krátkou dobu. Jejich první generace ztrácí na atraktivnosti, protože konkuruje výrobě potravinářských plodin. Druhá generace biopaliv je založena na nepotravinářských plodinách, třeba na dřevěných pilinách nebo jehličí.

Natankujte mi dvacet litrů jehličí nebo dřevěných pilin. To bychom s nadsázkou mohli časem slýchávat u čerpacích stanic. Aby výrobci splnili přísné emisní normy, budou muset do pohonných hmot přidávat stále víc biosložek. Ty se dnes získávají hlavně z řepky olejné nebo například z použitých rostlinných olejů. Biopaliva druhé generace se pak vyrábějí z odpadní biomasy. Tedy například z dřevní štěpky. 

Čeští výzkumníci umějí z dřevní štěpky vyrobit biopalivo druhé generace. Jak, zjišťoval ve výzkumném centru v Litvínově reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček. 

Z dřeva plyn a z plynu kapalina 

"Při vysoké teplotě bez přístupu kyslíku dochází k transformaci pevné látky na plynnou," vysvětluje v laboratoři ředitel úseku vývoje a inovací Jiří Hájek. Jednoduše řečeno z dřevní štěpky musejí laboranti vyrobit plyn, a to v obrovském přístroji, který připomíná kotel. Plyn potom dál zpracovávají. 

"Ten plyn následně proudí do úplně jiné technologie, kde na katalyzátoru ve fluidním loži dochází k transformaci plynných látek na kapalné," vysvětluje Hájek. Výsledkem je čirá tekutina. Biopalivo. 

Auto jedoucí na biopalivo z dřevní štěpky nelze poznat. Zvuk motoru se nemění. V čem tedy rozdíl je? "To palivo má lepší výkonnou charakteristiku, vyšší citanové číslo," podotýká výzkumný a vývojový pracovník Jan Jenčík a dodává: "Projeví se to lepší akcelerací vozidla a nižší spotřebou." 

Ve hře je i CO2 

Podle redaktorky serveru ProEnergy Aleny Adámkové je výroba biopaliv druhé generace velmi nákladná: "Zatím jsou minimálně čtyřikrát dražší než biopaliva první generace. Teď se mluví o plně syntetických palivech, která by měla vznikat zachytáváním oxidu uhličitého a slučováním s vodíkem. Oxyd uhličitý je zadarmo. Mohl by se zachytávat z komínů. To už se zkouší. To mi připadá, že asi budoucnost má. To syntetické palivo, které je vlastně vyráběné ze vzduchu a vody." 

Syntetická paliva druhé generace získaná z oxidu uhličitého se testují například v Německu v Drážďanech nebo třeba v Bavorsku. Během několika příštích let se ukáže, zda vývoj biopaliv zkolabuje, nebo díky rozvoji biopaliv druhé a třetí generace uspěje.
 

Autor:  Luděk Hubáček  (Hbc)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 17.6.2019 23:45 do 18.6.2019 00:45; D1 - 96.1km na trase Říkovice - Praha; porouchané vozidlo, očekávejte zdržení; neprůjezdná zpevněná krajnice
  Od 17.6.2019 23:25 do 18.6.2019 00:00; D1 - 213km na trase Praha - Říkovice; varování o překážce na vozovce zrušeno; sražený divočák mezi JP.
  Od 17.6.2019 22:55 do 18.6.2019 00:00; D2 - 48km na trase Brno - Lanžhot; jízdní pruhy opět průjezdné; havárie OA bez zranění.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas