Brzy bychom měli vědět nejenom, jak dlouho se v koloně zdržíme, ale také kdy skončí

10. květen 2014 13:20

Víme, kde jsou kolony a jak dlouho se v nich zdržíte – tak to tvrdí odborníci z Vysoké školy báňské, kteří vymysleli systém viaRODOS. Už teď jeho data využívá Národní dopravní informační centrum a také naše Zelená vlna. A nejen to, experti dokonce začínají vyvíjet program, který řidičům řekne, kdy kolona skončí. A to by byla určitě revoluční novinka v dopravním zpravodajství.

Říká se – důvěřuj, ale prověřuj, a tak systém viaRODOS nejprve trochu vyzkoušíme, protože podle Martina Hájka se dají najít data o pohybu aut a kolon zpětně. Když jsme nedávno jeli s kolegou Petrem Kološem dělat reportáž o policejních kontrolách na D1, tak jsme se zhruba dvacet minut zdrželi na kritickém úseku současné modernizace, na 45. kilometru, kde se porouchal kamion. Jak to v té chvíli vypadalo na dálnici podle vašich měření?

Čtěte také

„Tady se zrovna dívám na graf, který máme z 30. dubna a vidíme, že v obou směrech došlo k problému, kolem 12. hodiny se vytvořila kolona směrem na Prahu, byla tam až do půl druhé. V opačném směru byl problém v podobných časech,“ popisuje Martin Hájek.

A data ukazují i to, co jsem panu Hájkovi neřekla, tedy že krokem jela auta v obou směrech. Zdá se tedy, že informace o kolonách, která systém viaRODOS nabízí, mají reálný základ. Ostatně i sami řidiči si mohou na stránkách dopravniinfo.cz ověřit, jestli informace z viaRODOSu odpovídají skutečnosti. Získávají se ze tří hlavních zdrojů. Především je to 130 tisíc firemních aut, jejichž pohyb monitorují satelitní systémy.

„Když máte osazeno pět procent dopravního proudu satelitními jednotkami, které vám dávají informace o poloze a rychlosti v kroku jedné minuty, tak je to dostatečné pokrytí k tomu, aby se dopravní proudy daly řídit, aby se kvalitně informovali řidiči. V tuto chvíli je pokrytí na úrovni šesti nebo sedmi procent.“

V hlavní roli mobilní operátoři

Informace o počtu aut předávají také mýtné brány, detekční čidla na vozovce, ale velkou roli hrají i mobilní operátoři. „Využíváme analýzu takzvaných zbytkových signalizačních dat GSM sítě. Prakticky to znamená, že anonymně monitorujeme mobilitu obyvatel. Nicméně je to spíš informace strategického významu:“

Právě na předpokladu, že prakticky každý člověk má mobil, je postavený na první pohled bláznivý nápad – předpovídání konce dopravní zácpy. Martin Hájek to přibližuje na příkladu loňské rekordní 25kilometrové kolony na dálnici D1 po skončení závodu MotoGP. „Pomocí analýzy GSM dat víme, že tam bylo zhruba 145 tisíc návštěvníků a ti samozřejmě museli odjet. Tak můžeme předpokládat, kolik lidí vjede na dálnice a jaké to v následujících hodinách vytvoří problémy.“

Budoucnost systému viaRODOS je ale velmi nejistá, přestože jeho výstupy by ocenil nejeden motorista. Grant, za který vznikl, je téměř u konce a dohoda se státem o pokrytí nákladů je zatím v nedohlednu.

autor: evk
Spustit audio