Budou i u nás jezdit delší kamiony?

6. červen 2008 13:00

Taky si někdy říkáte, kam jedou všechny ty kamióny, které se jako had vinou po našich dálnicích a silnicích? Když budeme hodně upřímní, tak připustíme, že je to hlavně kvůli nám a našemu nákupnímu pohodlí. Ale mohlo bych jich prý jezdit i míň - jen by musely být delší. Je to ale reálné?

Každá země si váhové a délkové limity kamiónů stanovuje sama, byť existuje směrnice Evropské unie. U nás může mít nejdelší souprava 18 metrů a 75 centimetrů a její tonáž nesmí přesáhnout 40 tun. Podobné je to i jinde, jen ve Skandinávii mohou mít kamióny 25 metrů a maximálně 60 tun. V Německu a Holandsku zatím podobné zvýšení limitů zkoušejí a v postatě ke stejnému experimentu se odhodlala i Škoda Auto. Ta si na ministerstvu dopravy zaplatila tříměsíční provozování nadměrného nákladu, který je však jen delší - má 25 metrů, převáží se v něm lehké materiály a jeho tonáž nepřesáhne 20 tun. Co si automobilka od tohoto kroku slibuje?

"Úspory samozřejmě spočítány máme. Standardně 30 m3 materiálu odvezou tři kamiony, ale při využití tohoto druhu přepravy stačí pouze dva," zdůrazňuje hlavní výhodu Vítek Pelc ze Škody Auto.

Díky tomu ušetří životní prostředí a sníží se i počet nákladních aut, která jezdí ze západních Čech do Mladé Boleslavi. Jak už ale bylo řečeno, u tohoto experimentu je překročení povolených limitů jen v jednom směru, v délce, takže nedojde k většímu poškozování vozovky. K tomu by ale podle Františka Králíka z DAFu nemuselo dojít ani v případě navýšení převážených tun.

"Když si vezmeme tahač se dvěma nápravami a návěs se třemi nápravami, tak celková hmotnost 40 tun je rozložena na pět náprav. Pokud bych ale souprava měla šest nebo sedm náprav, došlo by naopak celkově k menšímu zatížení vozovky."

A právě zatížení náprav je rozhodující pro poškozování vozovek. Dopravci by zvýšení délkových a hmotnostních limitů přivítali - měli by nižší náklady na vozidlo a vystačili by si i s menším počtem řidičů. Ovšem jak upozorňuje Martin Felix z Česmadu Bohemia, problém je nejen v naší špatné infrastruktuře.

"Problémem je celková hmotnost souprav, protože naše mosty jsou ve špatném stavu a leckteré neunesou ani současnou maximální povolenou hmotnost 40tun. Legislativa je v tomto případě důležitá, protože investice do podobné soupravy je obrovská a chtělo by to nějakou záruku, že tuto soupravu bude možné provozovat."

Byla by ale delší souprava problematičtější pro ostatní řidiče? Třeba při předjíždění by potřebovali minimálně o 7 metrů víc.

"Toto riziko je diskutabilní, protože podle zkušeností zejména ze skandinávských zemí se podobné nebezpečí neprokázalo. S těmito soupravami se počítá hlavně na dálniční provoz, kde je předjíždění bezpečné a nemůže dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem," přibližuje dosavadní zkušenosti Martin Benda ze Scanie, jejíž dlouhé kamióny brázdí právě skandinávské silnice.

Na našem ministerstvu dopravy už začala první jednání o možném prodloužení těchto limitů. Určitě k tomu pomůže i tříměsíční zkušenost tuzemské škodovky.

autor: evk
Spustit audio