Cesty městy - soutěž s cílem zklidnit dopravu ve městech

27. srpen 2014 09:15

Aut a lidí je stále více a tak se města a vesnice v posledních letech snaží zklidňovat dopravu, aby byly ulice bezpečné. Jenže možností, jak to udělat je hodně. Je lepší u přechodu pro chodce semafor, ostrůvek anebo vyvýšená křižovatka? A právě proto Nadace Partnerství už potřinácté pořádá soutěž Cesty městy, kdy odborníci hodnotí jednotlivá řešení.

V devět ráno se na pražské Terronské ulici schází skupinka odborníků, aby v reálu prošla téměř kilometrovou ulici, kde každá křižovatka a přechod dostali nové bezpečnostní prvky. „Rekonstrukce měla sloužit k tomu, že transitní doprava, která by měla jezdit po ulici Jugoslávských partyzánů, nebude jezdit po té Terronské,“ vysvětluje Jaroslav Mach z pražského magistrátu a kupodivu hned přidává informaci o tom, co se tady úplně nepovedlo.

Čtěte také

„Na základě skutečného provozu a sledování reality jsme dospěli k tomu, že vyhrazené pruhy pro cyklisty, které tady byly a jsou ještě částečně vidět, jsou nadbytečné, cyklisty to sem nepřitáhlo,“ říká Jaroslav Mach.

Na dlouhé ulice je několik vyvýšených křižovatek, které nutí řidiče zpomalit a hned na té první mi docent Jan Mužík z katedry urbanismu fakulty stavební ČVUT ukazuje, proč cyklisty tato cesta příliš neláká. „Je to pro cyklistu velmi nepříjemné, protože jeho místo, ať je tam piktogram nebo pruh, končí u přechodu obrubníkem. Musí zastavit na vozovce nebo udělá myšku autu, který jede za ním. Já bych cyklisty spíš pustil víc k chodníku.“

Vše dohromady

U chodníku jsou ale krásná parkovací místa a jak přiznává Jaroslav Mach, není jednoduché skloubit všechny požadavky podle norem. „Na jedné straně máme maximální délku přechodu pro chodce z důvodu bezpečnosti chodců, na druhou stranu máme šířku jízdního pruhu, vedle toho šířku pro cyklisty. To už nedokážeme zkombinovat.“

O pár desítek metrů dál u přechodu pro chodce před školkou odborníci živě diskutují, jestli je opravdu nutné, aby uprostřed ne příliš široké ulice byl ostrůvek. Jenže pak přichází starší paní o berlích a hned je jasné, že ostrůvek smysl má. „Rozhodně ano, protože kolikrát, když jsou semafory, silnici ani nestačím přejít.“

Čtěte také

Všechny přechody jsou bezpečné, na některých nechybí ani semafor, navíc hlučnou dlažbu nahradil asfalt a tak místní obyvatelé rekonstrukci chválí. „Pro bezpečnost je to určitě lepší, než to bývalo. Je to dobré, i pro řidiče je to lepší. Mají jistotu, že jim tam nevběhne třeba dítě.“

Odborníci ale, jak jsme slyšeli, drobné připomínky měli a investor, v tomto případě pražský magistrát, je za ně dokonce rád. „Pro nás je to další podklad pro jednání o dalších komunikacích. Je to něco, co nás posouvá dál,“ říká Jaroslav Mach. A právě v tom je podle Ondřeje Lukáše z Nadace Partnerství hlavní smysl soutěže Cesty městy. „Ukazovat, která řešení se opravdu povedla a jak by to mohlo být.“ Letošní vítěze budeme znát 16. září.

autor: evk
Spustit audio