Čtyřkolka má v zimě navrch, základem jsou ale kvalitní pneumatiky, říká Jan Kopecký

27. únor 2016 20:32

Uježděný sníh, ledovka nebo klidně i jen lehce namrzlá silnice umí řidiče v zimě pořádně překvapit. Nepřizpůsobí jízdu aktuálnímu počasí, v horším případě nemají ani přezuté pneumatiky a pak častěji bourají. Řada z nich tak při výběru nového auta často sahá po vozech s pohonem všech čtyř kol. S domněním, že mají nad zimou vyhráno. Tak jednoduché to ale v praxi není. V rozhovoru pro Český rozhlas na to upozorňuje rallyový závodník Jan Kopecký.

Jak moc dokáže pohon všech čtyř kol řidiči pomoci na uježděném sněhu nebo ledové krustě, to reportér Matěj Skalický na vlastní kůži otestoval na zamrzlé trati nedaleko rakouského Obertauernu. Počínání ostatních novinářů na testovacím okruhu spolu s ním pak sledoval i rallyový závodník Jan Kopecký.

Honzo, můžete popsat hlavní rozdíly mezi vozem s pohonem 4x4 a tím, který má náhon jen na přední či zadní nápravu, v zimních podmínkách?

Když se budeme bavit o sněhu, o ledu, tak samozřejmě má čtyřkolka navrch. Jsou poháněná všechna čtyři kola, to auto má mnohem lepší trakci, brždění a neustále ho máte pod větší kontrolou. Samozřejmě i se čtyřkolkou musí být člověk v zimě opatrný. Hlavní pravidlo je dělat všechno s větším předstihem než za suchých nebo mokrých podmínek, protože vše mnohem déle trvá. Když za vámi někdo pojede a vy nejdřív začnete brzdit a teprve potom dáte blikač, tak je možné, že už to bude moc pozdě. On si toho nevšimne a budete ho mít v kufru.

Škoda Octavia RS 230 4x4 na zamrzlé trati nedaleko rakouského Obertauernu

Spousta lidí si myslí, že když jede na hory a koupí si čtyřkolku, tak už nemusí nic řešit. Prostě pojede a nic se jim nestane.

To není pravda. Pokud máte nějaký větší výjezd na sněhu, na ledu, tak je větší předpoklad, že tam se čtyřkolkou vyjedete, ale když pojedete dolů, tak musíte být na brzdy stejně opatrný, jako když jedete dolů se dvoukolkou. Čtyřkolka pomůže trakci, pomůže vám vyjet výš, ale ovládání auta zůstává pořád stejné, takže člověk musí být opravdu hodně opatrný.

Takže další věcí jsou pak řetězy…

Přesně tak. Hlavně v zimě by člověk neměl šetřit na zimních pneumatikách. To už jedno, jestli pro čtyřkolku nebo pro přední či zadní náhon. Správná a kvalitní zimní pneumatika je prostě základ. A nemít to kolo třeba tři čtyři zimy, protože stárne, tvrdne a směs už nefunguje tak, jak má, i když je tam třeba dost vzorku. Vím, že je to trochu nákladnější, ale pokud chce jezdit člověk bezpečně po horách a pokud je hodně sněhu a ledu, tak zimní pneumatiky jsou opravdu základ.

autor: msk
Spustit audio