Dálnice D1 u Lokte duní pod údery mohutných strojů drtících její povrch

4. srpen 2014 11:38

Minulý týden stavbaři pustili řidiče na modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Šternovem a Psářemi. Okamžité poté se do pásu směrem na Prahu zakousli mohutné demoliční a stavební stroje. Už čtvrtým dnem se tak po okolí dálnice ozývají mohutné rány a zem duní desítky metrů okolo.

Vybagrovat plochu 24 fotbalových hřišť, které nepokrývá tráva, ale beton, do hloubky přes čtvrt metru, to je úkol desítek bagrů a nákladních aut. V hlavní roli je tady ale ojedinělý stroj drtící povrch dálnice – Wirtgen BTZ 7000. „To je gilotina,“ konstatuje lakonicky obsluha stroje a podrobnosti dodává Iveta Štočková z Eurovie, stavební firmy, která tento úsek modernizuje.

Čtěte také

„Gilotina je vlastně motorizované speciální závaží, které má hmotnost sedm tun. Pracuje v 100metrových úsecích, úsek musí vzít na čtyřikrát a zabere jí asi hodinu,“ říká Iveta Štočková.

Stojíme asi 30 metrů daleko, ale jak se můžete přesvědčit na videu na facebookovém profilu Zelené vlny, země se nám doslova otřásá pod nohama. Každých sedm sekund tak sedmitunový drobeček uhodí beton do tváře a on se pod jeho ranou doslova rozsype. Stát tady jen polovinu 12hodinové pracovní směny, asi bych nadskakoval ještě doma u poslechu Večerního Radiožurnálu.

Čtěte také

Tihle drobečci jsou tady na celém úseku dva. Dálnici o délce osm kilometrů a o šířce dvanáct metrů zvládnou rozdrtit za pět dnů. A vida, právě jsme svědky situace, která není tak častá, stane se jen zřídka, ale několik centimetrů silné splétané ocelové lano nevydrželo. Oprava ale nebude trvat dlouho, jenom půl hodiny.

Déle to trvat nemůže, mohutný bagr by se nebezpečně přiblížil a nic se nesmí zastavit. Teď ho vidíme o pár set metrů dál, nabírá rozdrcený beton a nakládá ho do stále dokola přijíždějících nákladních aut. Na naložení jednoho potřebuje dvě minuty a stačí mu na to, díky mohutné lžíci, pouhých pět hrábnutí do suti.

V závěsu za gilotinou bagr beton nabírá a nakládá na auta

„Rozdrcený beton odvážíme na 49. kilometr, kde máme drtící linku, a kry jsou drceny na požadovanou hrubost. Následně je materiál vrácen zpět na dálnici,“ vysvětluje Iveta Štočková. A koloběh pokračuje. Jakmile starý povrch zmizí, začnou stavbaři stavět prakticky novou dálnici, což, alespoň tady mezi Loktem a Hořicemi, mají mít, stejně jako u Šternova a Jihlavy, hotovo do října.

autor: pgj
Spustit audio