Do potravin za závoďáky

22. březen 2008 13:00

Kdybyste se náhodou vydali do Lán a nenadálá změna počasí by vám překazila procházku po zámeckém parku, pak nemusíte zoufat. Tedy pokud jste fanoušky motorismu. Opodál totiž najdete ojedinělé muzeum závodních aut.

Vězte, že muzeum může vzniknout z nejrůznějších důvodů.

"Muzeum vzniklo v roce 1997 přestavbou bývalé samoobsluhy a přilehlého statku. Za vznikem stojí pan Charouz a pan Trajbold, kteří neměli kam odkládat stará závodní auta, tak přišli na myšlenku, že vytvoří muzeum sportovních vozů," popisuje Richard Trajbold.

Oko fandy motoristického sportu pak má opravdu na čem spočinout.

"Veřejnost si tu může prohlédnout přes 60 exponátů, stále přibývají nová auta, ale vzhledem k tomu, že jsme omezeni prostorem, auta se spíš obměňují. V depozitu, pro veřejnost nepřístupném, je potom dalších 40 vozů."

To alespoň mě přišlo líto, ale možná se bude blýskat na lepší časy.

"Prostory jsou tu omezeny, takže do budoucna se počítá s výběrem větších prostor, které by byly pro muzeum vhodnější."

Drtivá většina jsou nádherné skutečné závodní perly. U vchodu nás vítal Ford T, legendární Lízinka, která letos 1. října oslaví 100 let od počátku výroby.

"Je tu mnoho zajímavých vozů, mezi nimiž je nejstarší sériový vůz Ford T z roku 1914. Mezi vůbec nejstarší závodní vozy patří Škoda Popular z roku 1934. Potom tu jsou k vidění i současné závodní vozy a velikým lákadlem jsou vozy formule 1 stáje Prost a Jordan."

Vystavena je ale i řada dalších skvostů, třeba legendární Audi Quattro Stiga Blomqvista, Tatraplan, s nímž závodil mimo jiné i Luděk Munzar, populární Škoda 130 nebo BMW 635, kterým zatápěli v osmdesátých letech Břetislav Enge a Zdeněk Vojtěch i pilotům formule 1.

autor: pgj
Spustit audio