Dodržujte pravidlo zipu, čekání na dálnici D1 bude kratší

26. března  2014 v 13:20  
pravidlo zipu - Foto: Sbírka zákonů

pravidlo zipuFoto: Sbírka zákonů

Na 112. a na 75. kilometru dálnice D1 musí řidiči jezdit jenom jedním jízdním pruhem. Na dvou modernizovaných úsecích dálnice silničáři staví mobilní svodidla, aby mohli příští týden začít s opravami nejzničenější dálnice u nás. Především u Jihlavy tak řidiči mířící z Moravy do hlavního města stojí od pondělí v několikakilometrových kolonách. Kdyby ale všichni dodržovali pravidlo zipu, jejich čekání by bylo kratší.

Pravidlo zipu je jednoduché tam, kde jeden pruh končí, jede jedno auto zprava, druhé zleva a zase to zprava, a tak stále dokola. „K řazení do jednoho pruhu dochází v bez prostřední blízkosti uzavírky, stažení do jednoho jízdního pruhu s tím, že se vozidla střídavě řadí za sebou tak, jak přijíždí, aby byla zajištěna plynulost silničního provozu,“ vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch. 

Čtěte také: Koupit bourané a opravené auto je vždy sázka do loterie, vyvarujte se toho

Stačí se ovšem postavit na jakékoliv místo, kde jeden pruh končí, a uvidíme, že řidiči místo aby si vyhověli, vynucují si jakési právo na to jet dřív, protože se i dřív zařadili. „Neumějí používat pravidlo zipu a chyba je myslím v tom, že tam chce být každý první. Když člověk do zipu najíždí správně, ostatní lidi na něj troubí a ukazují vulgární gesta. Je to dost mizerné. Nenechávají rozestupy, aby se tam mohl ten lichý zařadit. Každý tam chce být první a nechce nikoho pouštět.“ 

Právě místo, kde se řadit, dělá totiž řidičům problém. „Teoreticky platí to, že kde se mají řidiči zipovat, závisí na hustotě provozu. V Americe probíhaly výzkumy, že když je nízká hustota, tak je skoro výhodnější, aby se vozidla zipovala nebo zařazovala – tam neplatí úplně přesně zipování – dejme tomu půl kilometru před místem omezení,“ doporučuje Pavel Přibyl z Ústavu dopravních systémů při ČVUT. 

Hlavní je nezastavovat 

Zatímco jedni se řadí příliš brzo, druzí dojedou až do místa, kde jejich pruh končí, a tam se chtějí zařadit do pokračujícího pruhu. „Nejhorší je, když řidič v hlavním dopravním pruhu zastaví, dá přednost vozidlu, které se zařazuje a zná se, že když auto zastaví, tak um trvá sedm nebo osm minut, než se zase rozjede a mezitím za ním zastaví 20 dalších aut,“ upozorňuje Pavel Přibyl. 

Čtěte také: Na kruhových objezdech blikáme sem a tam, ale kam je to správně?

Ideální tedy je když se všichni řadíme ve stejném místě, plynule a nikdo nezastavuje. „V každém případě zřetelně blinkr, řadím se plynule, tak abych neohrozil řidiče v pruhu, do kterého jedu a měl bych se řadit asi tak, když vidím, že posledním vozidlům zbývá mezera na pět nebo šest automobilů,“ radí Jiří Patera z High Car Training. 

Rozhodující je tedy plynulost, odhad, vzájemný respekt a ochota si vyhovět. Některé studie uvádějí, že plynulé zipování zkrátí čas v koloně až o 40 % a stát v ní půl hodiny nebo 12 minut, to už je rozdíl. Zkrátka jeden zprava, druhý zleva, a tak stále dokola. Hlavně nezastavovat. 

Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 23.5.2019 20:05 do 22:10; v ulici Vltavanů v obci Praha; nehoda; 2 x OA
  D8, mezi km 41 a 41.5, ve směru Drážďany, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 23.05.2019 19:53 Do 23.05.2019 20:53
  Od 23.5.2019 19:50 do 20:20; D8 - 41-42km na trase Praha - Bílinka; D8, 41,5.km směr UL; příčiny zdržení odstraněny; pro poruchu odstavené vozidlo - v omezení

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas