Dopravci zaplatí od nového roku na mýtném více

3. září 2014 13:20

Až o deset procent víc zřejmě zaplatí dopravci za mýto od nového roku. Ministerstvo dopravy už připravilo návrh vyšších sazeb pro příští rok. Ceny v dalších letech bude řešit nová mýtná koncepce, pro kterou se ovšem teprve hledá projektový manažer.

Už loni mýtné vyneslo o 130 miliónů korun méně než v roce 2012, přestože nákladní auta jezdila po cestách častěji. Ministerstvo dopravy proto chtělo sazby zvýšit už před rokem. Narazilo ale na odpor dopravců. Ti se ústy Martina Felixe z Česmadu Bohemia odvolávali na dohodu s tehdejším ministrem Vítem Bártou, podle které stát až do konce tohoto roku sazby měnit nemá.

„V této podepsané dohodě také je, že každý rok může případně ještě stávající sazby navýšit o případnou inflaci. Stát to nevyužil. Tam to takhle nebylo, že by to šlo najednou zpětně sčítat. To je porušení dohody,“ upozorňuje Martin Felix.

Čtěte také

V prosinci ale dohoda vyprší a podle Tomáše Neřolda z resortu dopravy nic nebrání ve zdražení mýta. „U emisní třídy Euro 5 a vyšší se jedná o zvýšení o 9,8 %, tedy necelých deset procent. U nižších kategorií do Euro 4 je to zhruba o 8 %. Velký počet vozidel, už je to kolem 60 %, se přesunul do sazby Euro 5, která původně před lety byla nejekologičtější, a proto nejvíce podporovaná. Tím samozřejmě klesají příjmy z mýta a na to musíme reagovat,“ vysvětluje Tomáš Neřold.

Kilometr se tak prodraží o 20 až 70 haléřů. Návrh, který je teď v připomínkovém řízení, zároveň předpokládá zrušení zvýšených pátečních sazeb a také až o čtvrtinu snižuje limity pro dosažení slevy. „Například pro získání pětiprocentní slevy by nově stačilo zaplatit v mýtném systému 75 tisíc korun. Dříve to bylo 100 tisíc,“ říká Neřold.

Nejpozději v říjnu by o zvýšení sazeb měla rozhodnout vláda. A to zvedne i ceny zboží. I když zpočátku budou podle Felixe na dražší mýto doplácet právě dopravci. „Jednání o cenách na příští rok neprobíhají, až v listopadu a v prosinci. Takže už teď víme, že to samozřejmě pozdě bude. Protože to co všichni podnikatelé potřebují, je opravdu stabilní daňové prostředí a mýto není nic jiného než další daň,“ popisuje Martin Felix.

Čtěte také

Velký otazník zatím visí nad další mýtnou koncepcí od roku 2016. Nabídky šesti zájemců o práci projektového manažera se pohybují od 23 miliónů až po skoro 80. A tento rozptyl vyvolal diskusi i mezi samotnými uchazeči, kteří mají ještě zhruba týden na podání námitek k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ministerstvo mezitím představilo hodnotící komisi.

„Soudní zástupci resortu, dva za Ministerstvo dopravy, jeden za Ředitelství silnic a dálnic. Abychom tam měli ještě nezávislý pohled, tak jsou v komisi také odborníci z fakulty dopravní ČVUT – pan Přibyl a Moos,“ říká Tomáš Neřold. Projektového manažera mýta bychom měli znát ještě v září.

autor: evk
Spustit audio