Dopravcům se podařilo zkorigovat návrh na zvýšení sazeb mýta

9. říjen 2014 13:20

Září bylo z pohledu mýta letos nejlepším měsícem - dopravci zaplatili 783 miliónů korun. Přesto celkový výnos druhým rokem klesá. Zastaví to až zvýšení sazeb, které v nejbližší době projedná vláda. Jak se nám podařilo zjistit, původní návrh se dopravcům podařilo zmírnit a pro některé kategorie aut zůstanou sazby stejné.

Základní problém je v současném zvýhodnění aut kategorie Euro 5, která na rozdíl od jiných platí za kilometr stále stejnou sazbu jako v roce 2007. Jenže tenkrát byly spíše výjimkou, zatímco teď tuto normu splňují téměř dvě třetiny nákladních aut, které navíc jezdí po silnicích stále častěji. Podle Ondřeje Zaorala ze společnosti Inoxive tak v přepočtu na jeden kilometr vydělává stát ještě méně než na začátku.

„V roce 2007 jsme začínali na sazbě 4,16 korun. Loni už se zase snížila na 4,19 poté, co v předchozích letech byla vyšší a letos dokonce klesne pod úroveň roku 2007 a dosáhne skoro 4,14,“ říká Ondřej Zaoral.

Čtěte také

Ministerstvo dopravy proto navrhlo od ledna zvýšení všech sazeb o zhruba deset procent. V připomínkovém řízení se ale dopravcům povedlo záměr korigovat. Jak Radiožurnálu potvrdil generální tajemník Sdružení dopravců Česmad Bohemia, Vojtěch Hromíř, především prosadili zavedení sazby pro nejvyšší ekologickou třídu Euro 6.

„My ten kompromisní návrh považujeme za krvavý kompromis a to proto, že vozidla kategorie Euro 5 by měla platit mýto dražší o 9,7 %, vozidla kategorie Euro 3 a Euro 4 o 8,2 %. Naopak se nám podařilo prosadit zvýhodnění pro nejekologičtější vozidla Euro 5, EEV a Euro 6, kde by sazby měly být zachovány na stávající úrovni,“ upozorňuje Vojtěch Hromíř.

A protože nařízení Evropské komise nepřipouští rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší ekologickou třídou větší než sto procent, neměly by se zvyšovat ani sazby u aut s euro 0 až 2, kterých je ale minimum. Podle Hromíře se chystané zvýšení mýtných sazeb od ledna zcela určitě promítne i do cen převáženého zboží. „Zvýší-li se o 10 %, tak alespoň částí – dvěma nebo třemi procenty – by se mělo zvýšení promítnout do cen.“

Čtěte také

V návrhu, který teď má na stole legislativní rada vláda, zůstalo zrušení zvýšených pátečních sazeb a nastavení nižších limitů pro získání slevy podle výše zaplaceného mýtného. Vláda by o něm měla rozhodnout během dvou týdnů, a to je podle Hany Hálové z Ředitelství silnic a dálnic nejvyšší čas pro zavedení chystaných změn do systému. „Potřebujeme dostatečný časový limit, abychom mohli změny od 1. 1. 2015 zavést,“ říká Hana Hálová.

Výše zmíněné mýtné sazby jsou navrhnuty pouze na jeden rok, dopravci proto chtějí co nejdřív vyjednávat o déletrvající dohodě. A jak upozorňuje analytik Zaoral, nemělo by s ní chybět automatické zvyšování o inflaci, tak jako v jiných zemích. „Pokud by se pravidelně zvyšovaly sazby o inflaci už od roku 2007, kdy bylo mýto zavedeno, tak se ke konci roku 2013 mohlo vybrat o pět miliard korun víc.“ Tedy o zhruba 10 procent, protože dosud mýto vyneslo 55 miliard korun.

autor: evk
Spustit audio