Dotyková obrazovka, nebo tlačítka? Známe trendy

25. únor 2013 13:20

Už od začátku automobilismu se výrobci obvykle snažili nabídnout svým zákazníkům co možná nejvyšší komfort. Našly se však automobilové kategorie, kde něco takového prioritou nebylo. Třeba terénní auta.

Jak se v průběhu lét přiostřoval konkurenční boj, i džípy už dostaly vychytávky, které byste dřív čekali jen v nejdražších limuzínách. Třeba masážní sedačky nebo dotykové obrazovky.

Zatímco luxusní výbava je otázkou peněz, další záležitosti v interiéru jsou otázkou koncepce. Léta se například řeší, jestli jsou lepší spíš jednotlivá tlačítka, nebo sdružené ovladače, případně dotykové obrazovky u moderních aut.

„Jezdil jsem jak s auty s dotykovým displejem, tak s jednotlivými tlačítky. Podle mě jde hlavně o zvyk a každý si vybere to, co mu víc sedne,“ říká Michal Krčmár, který se návrhům interiérů věnuje už dvacet let. Po práci pro Škodovku zamířil do Británie, do společnosti Land Rover.

V Evropě se „rádi dotýkáme“

„V Evropě je možná populárnější dotyková obrazovka. Důvod je ten, že je to módní trend, který navíc nabízí velkou flexibilitu,“ dodává. Dotyková obrazovka není jen módním trendem, který se do aut dostává ze světa počítačů. Vzpomeňme na popularitu telefonů a tabletů.

Dotykové obrazovky v autech nabízejí i snadnou změnu vzhledu. „Pokud je ve vozidle dotyková obrazovka, je velmi jednoduché provést takzvaný upgrade, tedy nahráním nového softwaru například změnit celkový vzhled. Uživatel si navíc někdy může sám přizpůsobit pracovní prostředí – může měnit podsvícení, barvu displeje nebo celou grafiku,“ popisuje Krčmár.

Nevýhodou dotykových obrazovek je, že jim musíte věnovat víc pozornosti, protože pro jejich ovládání na rozdíl od tlačítek nemůžete použít hmat. Auta jsou také stále komplikovanější. Příkladem může být srovnání modelu Defender, který se vyrábí od konce války prakticky nezměněný, s novým Range Roverem.

Chci do terénu, ale obklopen pohodlím

„Defender je ikona, která vznikala různými způsoby. Například samotný tvar byl odvíjen od toho, že na výrobu karosérie se používaly plechy z havarovaných nebo vyřazených letadel. V té době prostě nebyl k dispozici jiný materiál.

Interiér vozu byl velmi spartánský. V té době bylo potřeba pozvednout motorizaci místních hospodářů a zemědělců, a proto nešlo o vzhled. V interiéru tedy byla trubková sedadla potažená látkou, volant a pedály.

Range Rover vznikl v 70. letech na popud zákazníků, kteří se chtěli pohybovat v terénu, ale nechtěli si odepírat pohodlí a luxus svých limuzín,“ uzavírá Krčmár. Dnes jsou kromě už zmiňovaných dotykových obrazovek montovány na středové panely i displeje, které nahrazují klasické analogové přístroje, tedy tachometr nebo otáčkoměr.

autor: pek
Spustit audio