Dva roky modernizace D1

8. května  2015 v 12:37  
Modernizace D1, frézování vozovky - Foto: Petr Jansa

Modernizace D1, frézování vozovkyFoto: Petr Jansa

Přesně před dvěma lety odstartovala dlouho očekávaná modernizace dálnice D1. První dělníci se 9. května 2013 objevili mezi sjezdy Větrný Jeníkov a Jihlava. Jenže jsou tam dodnes. Proč se modernizace prodlužuje?

Hrbolatá dálnice D1 se před dvěma lety dočkala naděje na zlepšení. Právě 9. května 2013 odstartovala modernizace prvních kilometrů z celkem 160, které jsou už dávno za svou životností. Přeměna dé jedničky na moderní evropskou dálnici ale nejde tak rychle, jak se čekalo. 

Redaktorka Eva Kézrová se ptá řidičů, zda-li při jízdě novým, modernizovaným úsekem postřehli rozdíl:
„Určitě, protože než to začínalo, tak se muselo jet v levém pruhu. Tohle už byla paráda. Auto tam lépe sedí. Hlavně to nedrncá.“
„Já už jsem celkově tak otrávený z dé jedničky, že už to vlastně nevnímám vůbec. Já jí jezdím třikrát týdně.“
„Je to lepší. Tak jako v Německu. Já jedu z Německa. To je stejné.“ 

Svěřují se řidiči na jedné z čerpacích stanic a nepřímo tak potvrzují slova šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy, že dělníci v těchto místech postavili prakticky novou dálnici, která se deset let nemusí opravovat: „Protože se vyměnila kompletně středová kanalizace. Opravily se veškeré poruchy v podkladních vrstvách. Přibyla tam spousta nových prvků, třeba klopení zatáček a podobně. Hlavně věřím, že ten cementobetonový kryt nám vydrží, už jenom proto, že máme záruční lhůty deset let.“ 

Čtěte také: Italská firma třikrát nabízela nejnižší cenu za modernizaci D1, ani jednou neuspěla

Zatím se to ale platí pouze u desetiny kilometrů určených k modernizaci. Dva ze čtyř úseků stavební firmy nedokončily podle plánu. Paradoxně dělníci pracují i tam, kde celou modernizaci odstartovali. Mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou řidiči stále jezdí jen po polovině dálnice. “V tom roce minulém ta stavba byla přerušená z důvodu obavy klimatických podmínek,“ vysvětluje Jan Kroupa a přibližuje, co se teď odehrává za svodidly: „Poslední etapa, to znamená výstavba cementobetonového krytu a šli jsme do těch podkladních vrstev, takže bychom měli do července tohoto roku skončit. To platí o tom druhém úseku u Velké Bíteše.“ 

Sami řidiči ale nejsou spokojeni s tempem, kterým se z tankodromu stává kvalitní evropská dálnice:
„Já bych řekl, že je to dost pomalé, mělo by to být rychlejší.“
„Když by to bylo intenzivně, rychle, tak myslím, že všichni by byli rádi.“
„Mohlo by to být rychlejší, ale málo se neudělalo.“
„Ne, to je prostě hrozné. Tak rychleji to bude, když budou pracovat v noci, jako je to vidět v Německu. Tady jsem to skoro neviděl.“ 

Čtěte také: Za zpoždění modernizace D1 na Vysočině stát zřejmě zaplatí desítky milionů

Ostatně i ministr dopravy za Hnutí Ano Dan Ťok před nedávnem přišel s nápadem, jak zrychlit modernizaci dé jedničky: „Jestli, když už máme čtyři úseky, kde je snížená rychlost, tak nezatneme zuby a nepojedeme pomaleji v osmi úsecích. Pak to bude o rok kratší nebo i o dva roky.“ 

Není to ale tak jednoduché. Letos se rozběhnou práce na dalších třech úsecích D1, nejprve u Hvězdonic, a už teď je ale podle Kroupy jasné, že vinou odvolání ani na jednom do konce roku nový povrch nebude: „K dnešnímu dni můžeme uzavřít a uzavřeli jsme smlouvu pouze s jedním z těch vítězných uchazečů, kteří až teď teprve vstupují do vlastní realizace. To znamená, že ten cementobetonový kryt do prosince určitě nezvládnou.“ 

Nejpozději v roce 2020 by ale dálnice D1 měla být kompletně zmodernizovaná. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 21.5.2019 18:05 do 21:10; v ulici Kbelská v obci Praha; v připojovacím pruhu; nehoda nákladního vozidla; 2 havarovaná vozidla; NA x OA bez zranění.
  D1, mezi km 258.3 a 261.4, ve směru Bohumín – PL, práce na silnici, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, Od 21.05.2019 12:47 Do 21.05.2019 23:59, Pozor!, realizace přechodné úpravy provozu.
  D1, mezi km 261.175 a 258.805, ve směru Praha, provoz převeden do protisměru, práce na údržbě mostu, Od 21.05.2019 18:00 Do 10.06.2019 18:00, Pozor!, Oprava AB vozovky na mostě, provoz veden v režimu ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas