eCall od dubna povinně v nových autech

4. dubna  2018 v 11:31  
eCall tlačítko - Foto:  Bosch

eCall tlačítkoFoto:  Bosch

Automobilky od 1. 4. musejí všechna nově vyrobená osobní auta a malé dodávky, vybavit systémem automatického tísňového volání. Takzvaný eCall se v případě nehody spojí se záchranáři a předá jim základní informace o autě a jeho poloze. Pomůže tak hlavně při vážných dopravních nehodách, kdy posádka vozu není sama schopná si zavolat o pomoc.

Každý rok zemře na českých silnicích asi deset lidí právě kvůli tomu, že se při autonehodě vážně zraní a nedokážou si přivolat pomoc, vysvětluje šéf BESIPu Tomáš Neřold. „Především jde o situace na komunikacích, v nočních hodinách a tam kde nejsou frekventované. V tu chvíli, jen proto, že o té nehodě nikdo neví, ten člověk zemře. Navíc je tu skupina těch, kteří utrpí těžké zranění a jeho následky by mohly být mnohem menší, kdyby se mu dostala včasná nebo dřívější pomoc.“ 

Čtěte také: Moderní navigace mohou škodit plynulému provozu

Pomoc teď nově zavolá palubní jednotka tísňového volání. A to díky vestavěné SIM kartě a hlasovému telefonu. Systém se aktivuje stisknutím tlačítka SOS nebo automaticky v případě nárazu. V tu chvíli vozidlo zavolá na 112 a zároveň pošle záchranářům potřebné informace, dodává Tomáš Neřold: „Ta data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl, v jakém stavu je to vozidlo, jeho přesná poloha, směr jízdy a také počet osob ve vozidle. Dozví se dokonce i například VIN vozidla, může tedy následně vědět, o jaký typ vozidla jde a podle toho tu záchrannou operaci nastavit.“ 

A právě rychlost a přesnost informací je pro složky integrovaného systému při záchraně života zásadní, jak už dříve uvedl Generální ředitel hasičů Drahoslav Ryba: „Bude kratší ten čas, ve kterém můžeme my reagovat, protože samozřejmě budeme přesně vědět, kde k té události došlo, protože pokud se dnes stala dopravní nehoda na některé odlehlé komunikaci, kde třeba nebyl účastník nehody schopen zavolat si sám pomoc, tak jsme se o té nehodě mohli dovědět, až když tam znovu někdo projížděl třeba za několik hodin.“ 

Předchůdce dnešního eCallu vznikl v Československu na začátku 80. let - masového rozšíření se ale nedočkal. Na tom současném se v celoevropském projektu podílelo Ministerstvo dopravy od roku 2005 a podpořilo ho 30 miliony Korun. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 10. července  2018 v 11:31     Audio  rubrika: Aktuálně

    Před cestou na dovolenou si zkontrolujte platnost pojištění

    Na problémy, které mohou nastat před dovolenou, většina z nás nejspíš vůbec nemyslí. Pokud ale do zahraničí vyrážíte autem, kromě technického stavu auta, si před cestou zkontrolujte platnost zelené karty povinného ručení....

     
  • 29. června  2018 v 13:20     Audio  rubrika: Aktuálně

    Autem do Chorvatska (5/5): Jízda Rakouskem

    Seriál Radiožurnálu mapující cestu na dovolenou autem k Jadranu uzavíráme s našimi reportéry v Rakousku. S jakými poplatky počítat? Dá se koupit rakouská dálniční známka také na internetu? A lze se vyhnout tunelům?

     
  • 28. června  2018 v 13:20     Audio  rubrika: Aktuálně

    Autem do Chorvatska (4/5): Cesta přes Itálii

    Reportéři Radiožurnálu Luděk Hubáček a Jan Pastor mapují cestu z Česka na dovolenou do Chorvarska. Teď zkoušejí jízdu přes Itálii. Jak tam vypadá provoz, ceny pohonných hmot a dopravní předpisy?

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Ostrov n.O. - západ
  Srážky: přeháňky, D8-29,0
  Srážky: přeháňky, D5-136,2

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas