eCall od dubna povinně v nových autech

4. dubna  2018 v 11:31  
eCall tlačítko - Foto:  Bosch

eCall tlačítkoFoto:  Bosch

Automobilky od 1. 4. musejí všechna nově vyrobená osobní auta a malé dodávky, vybavit systémem automatického tísňového volání. Takzvaný eCall se v případě nehody spojí se záchranáři a předá jim základní informace o autě a jeho poloze. Pomůže tak hlavně při vážných dopravních nehodách, kdy posádka vozu není sama schopná si zavolat o pomoc.

Každý rok zemře na českých silnicích asi deset lidí právě kvůli tomu, že se při autonehodě vážně zraní a nedokážou si přivolat pomoc, vysvětluje šéf BESIPu Tomáš Neřold. „Především jde o situace na komunikacích, v nočních hodinách a tam kde nejsou frekventované. V tu chvíli, jen proto, že o té nehodě nikdo neví, ten člověk zemře. Navíc je tu skupina těch, kteří utrpí těžké zranění a jeho následky by mohly být mnohem menší, kdyby se mu dostala včasná nebo dřívější pomoc.“ 

Čtěte také: Moderní navigace mohou škodit plynulému provozu

Pomoc teď nově zavolá palubní jednotka tísňového volání. A to díky vestavěné SIM kartě a hlasovému telefonu. Systém se aktivuje stisknutím tlačítka SOS nebo automaticky v případě nárazu. V tu chvíli vozidlo zavolá na 112 a zároveň pošle záchranářům potřebné informace, dodává Tomáš Neřold: „Ta data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl, v jakém stavu je to vozidlo, jeho přesná poloha, směr jízdy a také počet osob ve vozidle. Dozví se dokonce i například VIN vozidla, může tedy následně vědět, o jaký typ vozidla jde a podle toho tu záchrannou operaci nastavit.“ 

A právě rychlost a přesnost informací je pro složky integrovaného systému při záchraně života zásadní, jak už dříve uvedl Generální ředitel hasičů Drahoslav Ryba: „Bude kratší ten čas, ve kterém můžeme my reagovat, protože samozřejmě budeme přesně vědět, kde k té události došlo, protože pokud se dnes stala dopravní nehoda na některé odlehlé komunikaci, kde třeba nebyl účastník nehody schopen zavolat si sám pomoc, tak jsme se o té nehodě mohli dovědět, až když tam znovu někdo projížděl třeba za několik hodin.“ 

Předchůdce dnešního eCallu vznikl v Československu na začátku 80. let - masového rozšíření se ale nedočkal. Na tom současném se v celoevropském projektu podílelo Ministerstvo dopravy od roku 2005 a podpořilo ho 30 miliony Korun. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  ulice Dienzenhoferovy sady - ulice V botanice, Praha 5, Praha, porucha světelné signalizace, zdržení, neprůjezdný jeden jízdní pruh, Od 22.10.2018 09:43 Do 22.10.2018 13:43, probíhají práce na opravě
  Od 22.10.2018 08:35 do 11:40; D0 - 4.9km na trase Ruzyně - Modletice; nehoda nákladního vozidla; 2 havarovaná vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; OA x NA, bez zranění osob, na ...
  D35, mezi km 129 a 126, ve směru D11 - Exit 84, pomalu jedoucí vozidlo údržby, jízdní pruh uzavřen, Od 22.10.2018 12:00 Do 22.10.2018 14:00, , sekání trávy a údržba travních porostů, zdroj: ŘSD

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas