Ekoauta budou výhodnější

22. duben 2008 13:00

Zatímco v době nedávno minulé byla hitem bezpečnost aut, dnes, kdy ten, kdo nemá 5 hvězd, jako by nebyl, je to ekologie. Automobilky musí i ve svých inzerátech uvádět, kolik emisí jejich auta produkují a jakou mají průměrnou spotřebu. V řadě měst, například v Německu, ale třeba i v Londýně, se zase rozhodli znevýhodnit auta, která produkují emisí příliš mnoho. Abychom se ale chovali k přírodě šetrněji, je třeba nějaká motivace, například peníze.

V současné době to s podporou ekologičtějších aut u nás není žádná sláva.

"Existuje podpora na použití zemního plynu v dopravě formou nepřímých daní. Na zemní plyn je nulová spotřební daň, na elektřinu především ve veřejné dopravě je také nulová spotřební daň a také existuje 100procentní sleva na silniční dani pro elektromobily," konstatuje současný stav Jakub Kašpar z Ministerstva životního prostředí.

To by se ale v dohledné době mělo změnit, protože v současné době se v parlamentu projednává změna zákona ve prospěch k přírodě šetrnějších aut.

"Návrh zákona o silniční dani předpokládá, že všechna vozidla na alternativní pohony (tzn. biopaliva, stlačený zemní plyn, LPG nebo hybridní vozy) budou osvobozena od silniční daně."

To jedna část návrhu. Zvýhodnění by se pak měla dočkat i auta s klasickými motory na benzín nebo naftu. Logicky podle toho kolik produkují emisí. Nejvíce tedy ušetří majitelé nejnovějších aut.

"Zákon předpokládá, že auta mladší 3 let, budou mít slevu na silniční dani ve výši 48 procent, vozy mezi 3 a 6 lety stáří 40 procent, starší vozy než 6 let budou platit standardní sazbu a auta staršího roku výroby než 1990 budou naopak platit o 25 procent víc."

Někoho může překvapit, že se jedná o odstupňování podle stáří, a ne podle jednotlivých stupňů normy EURO.

"Snažili jsme se ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a financí nadefinovat věková pásma tak, aby zhruba odpovídala emisním normám, ale zároveň aby nějakým způsobem byla zohledněna přicházející emisní norma EURO 5."

To se ale týká těch, kteří platí silniční daň. Běžný motorista by ale uvítal především zvýhodnění alternativního paliva, jako je tomu například u zemního plynu, na nějž lze jezdit za poloviční náklady než na benzín nebo naftu. V zahraničí je například stále populárnější palivo E85 s 85 procent biosložek.

"E85 nebo jakákoliv jiná vysokoprocentní směs biopaliv v současné době není nijak zvýhodněná, protože evropské daňové předpisy umožňují podobné zvýhodnění ve chvíli, kdy Evropská komise tento program schválí. Vláda ho schválila v prvním kvartálu tohoto roku a poslala ho do Bruselu k prozkoumání Evropskou komisí, zda nejde o porušení pravidel volného pohybu služeb a zboží. Ve chvíli, kdy Evropská komise program schválí, vládá předloží návrh novely zákona o spotřební dani, která zvýhodní biosložku v palivech. To znamená, že v případě E85 by se jednalo o zvýhodnění 85procentní podílu paliva."

Ale jak víme, s biopalivy to není v současné době tak jednoduché. Vše by mohla vyřešit až jejich druhá generace. Každá mince má ovšem dvě strany. Co přinese budoucnost, si tedy budeme muset počkat.

autor: pgj
Spustit audio