Evropská unie chce změnit pravidla pro stanovení spotřeby aut. Měla by být reálnější

23. březen 2015 13:20

Během dvou let budou muset automobilky aut udávat u nových aut reálnější vyšší spotřebu než v současnosti. Evropská unie chce změnit pravidla pro stanovení tohoto údaje, protože ten neodpovídá skutečnosti. A nevěří mu ani samotní řidiči.

„Přiznám se, že tomu příliš nevěřím, protože mám vyzkoušené, že když jedu po dálnici, spotřeba je většinou vyšší než výrobce udává. V žádném případě, je to poddimenzované. Určitě ne, protože není možné to odhadnout. Spotřeba tady v Praze a kdekoliv jinde je úplně jiná. Já jsem třeba z Krkonoš a spotřebu u stejného auta, které jsem měl tam, mám tady úplně jinou.“

Čtěte také

A zkušenosti řidičů potvrzují i motorističtí novináři. Jako Radek Pecák z Aktuálně.cz nebo Roman Švidrnoch z MF Dnes. „Rozdíl bývá řádově třetinový nebo čtvrtinový oproti normální spotřebě,“ říká Pecák. „Vždycky je minimálně o litr, většinou o litr a půl, v extrémním případě i o dva litry vyšší naše spotřeba než ta, kterou uvádí výrobce,“ dodává Roman Švidrnoch.

Důvod je jednoduchý. Při homologačním testu auto projde předem stanoveným testem. Tomu se v běžném provozu jen těžko přiblížíme. V minulosti se dokonce říkalo, že auto je naprogramováno tak, aby absolvování takového testu poznalo a dodávalo motoru méně paliva.

„To žádná automobilka oficiálně nepřizná. Můj soukromý názor je takový, že ty doby jsou dávno pryč. Bývalo to hlavně u nákladních aut. Certifikované zkušebny ale měly různé metody, jak to zjistit. V cyklu je několik fází a ony ty fáze třeba přeházely. Jednotka potom už nepoznala, že jde o emisní test a bylo poznat, že se přepíná do jiného režimu. Byly za to tvrdé postihy, takže myslím, že v dnešní době si to výrobci nedovolí,“ vyvrací Ondřej Gotfrýd z ČVUT. Metodika měření spotřeby by se ale měla podle jeho kolegy Vojtěch Klíra do dvou let změnit.

Čtěte také

„Jízdní cyklus už se tím jízdním profilem více přibližuje reálnému provozu. Je to zejména množství režimů, které můžeme nazvat přechodovými. Je tam nižší počet ustálených jízdních okamžiků, to znamená, že se vozidlo pohybuje nějakou ustálenou rychlostí,“ popisuje Vojtěch Klír.

To znamená více zrychlování a zpomalování, tak, jak je dnes v každodenním provozu běžné. Údaj o průměrné spotřebě by tak měl v budoucnu být u stejného auta zhruba o 10 % vyšší. Spousta řidičů sice nevěří údajům výrobce, ale řídí se informacemi na přístrojové desce. Podle Klíra se ovšem jedná o údaj doslova informační. „Údaj musíme v pravém slova smyslu brát skutečně jako informativní. Spotřeba se neměří, ale usuzuje se na základě dat, které jsou k dispozici.“ Pokud jde o dojezd, které nám auto ukazuje, pak tady záleží na výrobci. Většinou je ale menší než je skutečnost, aby nás auto nenechalo někde v polích.

autor: pgj
Spustit audio