Evropský týden mobility – jak dostat lidi z aut na kola či do autobusů?

13. září 2013 12:45

790 – tak přesně o tolik se každý den rozroste počet aut v České republice. Alespoň podle statistik Svazu dovozců automobilů. Průměrně je to tedy za měsíc 24 tisíc nových vozidel, která stále více zahušťují už tak hustý provoz na našich cestách. Jak by se nám lépe dýchalo, kdyby všechna zůstala aspoň jeden den doma. To je bohužel asi nereálné, ale přesto se každý rok na podzim snaží města celé Evropy upozornit na další způsoby dopravy. Už o víkendu začíná v pořadí 12. ročník Evropského týdne mobility.

Ten letošní má jednoznačný podtitul – Čistý vzduch – je to na nás! A právě auta jsou zdrojem obrovského množství emisí a škodlivých látek v ovzduší. „Zhruba 350 tisíc lidí v Evropě zemře předčasně právě kvůli znečištěnému ovzduší,“ přibližuje nepříznivou bilanci vedoucí Besipu ministerstva dopravy Roman Budský. Podle evropských statistik se až 40 procent silniční dopravy odehrává ve městech, přičemž řidiči v průměru ujedou kolem šesti kilometrů, což je z hlediska ekologie prakticky to nejhorší.

Čtěte také

„Jsou tam samozřejmě obrovské emise, protože motor není zahřátý na optimální teplotu, katalyzátor nepracuje tak, jak by pracovat měl,“ upozorňuje Roman Budský. Jak tedy omezit tyto krátkodobé cesty autem? Možností je hodně a mnohé z nich představí akce v rámci Evropského týdne mobility. A jak zdůrazňuje Svatopluk Mika z českobudějovického magistrátu, jejich účelem není lidem něco vnutit. „Vždycky chceme, aby si lidé dokázali uvědomit, co pro ně bude nejvýhodnější – jestli pojedou autem, MHD, vlakem, na kole anebo půjdou pěšky,“ vysvětluje Svatopluk Mika.

Loni se do Evropského týdne mobility zapojilo přes 2 tisíce měst, z toho více než 70 bylo od nás. Letos to zřejmě nebude jiné. Výhodou je, že nic není povinné a všechno je jen na fantazii pořadatelů jednotlivých měst. Lidé se tak mohou těšit na Dny otevřených dveří v dopravních podnicích, přehlídky elektromobilů či elektrokol, samozřejmostí bývají akce ohledně bezpečnosti silničního provozu ať už z pohledu dětí nebo dospělých. Například v Praze si velkou oblibu získalo takzvané Cyklozvonění, do kterého se letos zapojí už 13 městských částí. Podle radní Prahy 11, Evy Štampachové, je totiž kolo rovnocenným dopravním prostředkem.

Čtěte také

„Je to i demonstrace toho, že je cyklistů hodně a že mají takovou váhu, že si dokázali prosadit budování cyklostezek a jiného servisu,“ říká Eva Štampachová.

Vrcholem všech aktivit je takzvaný Den bez aut, kdy se uzavírají centra měst pro veškerou dopravu a pro příchozí jsou připraveny nejrůznější akce. Původně byl 22. září, teď už je možné udělat jej kdykoli během celého týdne, takže například v České Lípě mají Den bez aut už zítra, v pondělí v Uherském Brodě, ve středu v Kroměříži a ve čtvrtek třeba právě v Českých Budějovicích. Ještě před pár lety proti zavírání Náměstí Přemysla Otakara protestovali místní obchodníci, dnes už se na ně skoro těší.

„Výchova už je vidět i v tomto směru, že už nám nikdo nenadává a mnozí z nich už to berou dokonce i s povděkem,“ dodává Svatopluk Mika. Náměstí totiž bez aut žije úplně jinak.

autor: evk
Spustit audio