Historické Tatry se vrátí

27. červen 2008 13:00

V roce 1897 byl vyroben první automobil ve střední Evropě. Znalci vědí, že jím byl Präsident a zrodil se v kopřivnické Tatře. O rok později vznikl tamtéž první nákladní automobil s nosností 2,5 tuny a dvěma vzadu uloženými motory firmy Benz. Od té doby se po celém světě proslavily mimo jiné modely Tatra 57, 87, 603 a řada dalších. Legendární cesty, delší než je obvod zeměkoule, podnikli s Tatrovkami Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. Posledním osobním autem této značky byla Tatra T 700, jehož výroba byla ukončena před 10 lety. V současné době se ale uvažuje o výrobě replik slavných vozů kopřivnické automobilky.

Celý nápad vznikl v hlavě generálního ředitele Tatry, když se při svých jednáních po celém světě neustále setkával s dotazy na koupi některého z modelů osobních aut automobilky. Až jednou...

"Jednou při novinovém rozhovoru zazněla myšlenka, že by možná v budoucnu mohla Tatra obnovit repliku historických vozů. Ohlas byl však překvapivě tak velký a pozitivní, a to nejen v České republice, ale i v zahraničí, že o tom Tatra začala vážně uvažovat," popisuje za Tatru Vladimír Bystrov.

Největší ohlas byl samozřejmě z klubů příznivců značky.

"Je to více než tři sta hlavních příznivců, ale i další desetitisíce, kteří se považují za tatrovkáře tělem i duší," konstatuje ředitel Regionálního muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek.

Logo

V současné době se v muzeu i na internetu vybírá trojice historických tatrovek, jejichž repliky by měly být vyráběny. Na klasiku sází například jediný český zástupce v porotě Evropské auto roku Tomáš Hyan.

"Myslím si, že určitě Tatru 87, se kterou Hanzelka a Zikmund objeli svět. Potom Tatru 603, protože na vzdory tomu, že to bylo vozidlo komunistických pohlavárů, vzniklo téměř ilegálně. A také Tatru 600 tatraplan."

Vidí tady ale jeden možný problém.

"Je to zajímavý nápad. Pochopitelně bude problém s legislativou, která se musí nějak vyřešit, ale u vozů vyráběných v limitovaném počtu není tak složitá, jako u velkosériových výrobků."

Logo

Tatra se i nadále bude soustředit na výrobu nákladních aut a nebude pro výrobu replik stavět novou továrnu pro osobní auta.

"Tatra by vyráběla karoserie a partneři ze zavedených automobilek by dodávali podvozky, motory, hnací systém a také interiér ," vysvětluje Vladimír Bystrov.

Replika by měla odpovídat své historické předloze především pokud jde o vzhled.

"Co se týče provedení a technologií použitých uvnitř vozu, měly by být velmi moderní. Dokonce se objevila myšlenka, že by mohlo jít o vozy novější generace, než v současnosti brázdí naše silnice."

Jak vše dopadne se dozvíme zhruba za dva roky. První repliky by se na silnicích totiž měly objevit v roce 2010.

autor: pgj
Spustit audio