Hledá se profesionální řidič

9. květen 2008 13:00

Asi jen málokdo lituje zrušení povinné vojenské služby, než majitelé nákladních aut a přepravních firem. Vojna totiž byl spolehlivý a hlavně levný zdroj nových řidičů profesionálů. Tento pramen ale už pár let vysychá a zdá se, že pomalu vyschnul definitivně, přičemž poptávka po řidičích v nákladní dopravě je stále vyšší. Jak je získat?

Přestože oprávnění na nákladní automobil vlastní přes milión 300 tisíc Čechů, pak jen zhruba 300 000 jich opravdu jezdí s velkým autem. A to je málo. Je spočítáno, že ročně by bylo potřeba na 20 000 nových řidičů, ovšem v praxi je to nemožné, byť podle Martina Felixe z ČESMADu je možností, jak získat nové řidiče profesionály, několik.

"Zaprvé je nutné udržet stávající řidiče. Dále je tu možnost získání nových řidičů přes školství, kde ovšem můžeme očekávat nějaké výsledky až po roce 2010. Také je tu možnost rekvalifikací a v neposlední řadě i najímání zahraničních řidičů z východních zemí. K podobným praktikám přistupuje už 10 procent firem."

Noví cizinci ovšem minimálně do září přibývat za českými volanty nebudou. Od dubna platná vyhláška o profesních průkazech, která je bohužel přísnější než nařízení Evropské unie, by je nutila absolvovat minimálně 140 hodin povinného školení, a to se jim nevyplatí. Ze stejného důvodu je problematické i nabírání nových řidičů, jak konstatuje Vladimír Starosta z ČESMADu.

"Školení bude trvat minimálně měsíc a stát mnoho peněz, takže udělat s neprofesionála profesionálního řidiče bude drahé a časově náročné."

Úspěšná není ani cesta před úřady práce - například v Praze západ z tisícovky registrovaných uchazečů mělo řidičský průkaz jen 22, přičemž pouze jeden i na náklaďák. Ostatně i ČESMAD měl problém naplnit celorepublikový rekvalifikační kurz. Co takhle učební obor - řidič nákladní dopravy? Samostatně by asi neobstál už i proto, že zájem o učební obory je hodně malý.

"Z 30 000 žáků je 6000 kuchařů, číšníků, 3500 automechaniků, a podobně. Už vlastně není kde brát, žáci by se pouze museli přesouvat mezi jednotlivými obory vzdělání," říká Jan Peška z národního ústavu odborného vzdělávání

Přesto v duchu hesla - kdo nic nedělá, nic nezkazí - se Střední škola automobilní Holice rozhodla otevřít v příštím školním roce dvouletý učební obor automechanik - řidič. Zatím podle ředitele Michala Šedivky sondují situaci.

"Předpoklad pro přijetí do tohoto učebního oboru je vystudování jakéhokoliv učebního oboru nebo získání maturitního vysvědčení. Studentovi by tedy mělo být 19 let a výše. Od druhého ročníku bychom chtěli, aby žáci úzce spolupracovali nebo se učili pro konkrétní dopravní firmy."

Tyto studenty by byly ochotny i podporovat firmy, takže by si vlastně vychovávaly pro sebe řidiče. Zatím ale nezbývá než si hýčkat ty stávající, aby od volantu nákladního auta neutíkali jinam a hlavně aby pozvedli prestiž profesi řidič. Protože pro bezpečnou jízdu jsou rozhodující spokojení a kvalitní řidiči nejen nákladních.

autor: evk
Spustit audio