Jak dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly?

5. březen 2019 13:19

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je třetí v žebříčku nejčastějších příčin dopravních nehod. Policie jich ročně zaznamená přes šest tisíc. Zpravidla jde ale o drobné nehody, a tak další desetitisíce takových ťukanců evidují pojišťovny. Přitom dodržování bezpečné vzdálenosti je jedním ze základních pravidel, které se v autoškole učíme.

Vzdálenost se měří na milimetry, centimetry, metry nebo kilometry. Jenže, bezpečná vzdálenost, kterou bychom měli v autě dodržovat, není jen o vzdálenosti, ale také o rychlosti. „Bezpečná vzdálenost se nedá určit v metrech. Říká se, a to je zlaté pravidlo, které platí, že bychom měli jet asi dvě vteřiny za autem, které jede před námi. Samozřejmě, čím vyšší rychlostí jedeme, dvě vteřiny znamenají větší a větší vzdálenost mezi vozidly,“ radí dlouholetý instruktor bezpečné jízdy Jan Pechout.

Čtěte také

Vzdálenost od auta před námi je rozhodující pro případné včasné zastavení. Rozdíl pouhých 10 km/h je znát. „U padesátky započítáme reakční dobu řidiče, bereme brzdnou dráhu na suché vozovce a jsme na 28 metrech. Pokud za stejných podmínek jedeme šedesátkou, máme 37 metrů – to znamená devět až deset metrů nárůst a to je hodně,“ konstatuje Roman Budský z BESIPu.

A se zvyšující se rychlostí, roste vzdálenost na bezpečné zastavení kvadraticky. Při devadesátce ujedeme za pouhou sekundu 25 metrů, to je délka pěti zaparkovaných aut. I proto platí zlaté pravidlo dvou sekund. „Při pěkném počasí, kvalitním autě je minimální vzdálenost dvě sekundy, ale s každým přibývajícím problémem – starosti, bolest, soumrak, déšť – by se měla minimálně jedna nebo dvě sekundy přidat. Takže v případě, že jedu v dešti, bych měl mít minimální vzdálenost čtyři sekundy,“ doporučuje Jiří Patera z High Car Training.

Čtěte také

Dodržování bezpečné vzdálenosti je pak zvlášť důležité v místech jako jsou například současná omezení na dálnici D1. „V těchto situacích bych stejně radil – pokud pojedu v pravém, pomalejším pruhu, dodržovat odstup minimálně dvě sekundy. V rychlejším pruhu bych doporučoval raději třísekundovou vzdálenost,“ radí Jiří Patera.

Než tedy projedeme stejným bodem, jako auto před námi měli bychom si v duchu napočítat minimálně „jednadvacet, dvaadvacet“.

autor: pgj
Spustit audio