Jak postupovat, když vám kroupy poškodí auto

13. červen 2018 12:27

Poničené karosérie nebo rozbitá skla u aut. I takové škody způsobilo krupobití, které se včera prohnalo Českem. Nejvíc událostí hlásí pojišťovnám řidiči z jižních Čech a z Prahy. Zjišťovali jsme, jak a jestli se auto poničené krupobitím dá vůbec opravit.

Většina autoopraven, které jsme kontaktovali, pomoc s opravou skutečně nabízí. Kolikrát si na to ale sjednávají externí firmy, které se specializují na škody po krupobití. Jedna z nich opravuje karosérii speciální technikou. „Ten technik se pomocí ocelových háků snaží ty důlky ze spodní strany vytlačit do té míry, dokud se celý ten plech nesrovná. Záleží na rozsahu poškození, které ty kroupy způsobí,“ popisuje ji Jana Lohnická ze společnosti doktor Důlek.

Podobnou metodu používá v Česku víc firem. Podle Pavla Hrňi ze společnosti Vinicars ale můžou někdy kroupy poškodit lak. V takovém případě podle něj nějaké speciální háky na opravu nestačí. „Když je ta kroupa opravdu velká nebo spadne špatně, třeba na hranu toho vozidla, tak se může stát, že ten lak poškodí. My to předrovnáme a díl jde do laku. Pokud je příliš poškozený, tak měníme celý díl.“

Čtěte také

Oprava auta po krupobití se pohybuje zhruba od 15 do 50 tisíc korun. Záleží samozřejmě na rozsahu škody. Řidičům, kteří mají sjednanou havarijní pojistku nebo mají k povinnému ručení sjednaný balíček vztahující se na živelní pohromy, zaplatí opravu pojišťovna. Co přesně mají dělat, pokud svoje auto najdou po kroupách poškozené, popisuje Milan Káňa z Kooperativy: „V každém případě by měli kontaktovat pojišťovnu, a i podle rozsahu poškození jim operátoři call centra doporučí, co by měli dělat. Jestli je to možné a přijet, tak přivézt vozidlo prohlédnout, pokud ne, tak vyčkat, dokud nepřijede technik, který vozidlo na místě prohlédne.“

Podobným způsobem postupují i jiné pojišťovny. Jen za dnešek už podle Káni vyřídili desítky telefonátů k poškozeným autům po krupobití.

Je několik způsobů, jak auto před kroupy chránit. Kromě pojištění existují taky speciální plachty. Na její vnitřní straně je všitá asi třímilimetrová vrstva pěny podobné molitanu. Ta dokáže kroupy zastavit tak, aby nepoškodily lak nebo nepromáčkly karosérii.

autor: hbc
Spustit audio