Jak probíhá údržba dálnice? Vyrazili jsme do terénu

14. únor 2018 13:42

V zimě to od některých nespokojených řidičů slýcháme poměrně často - silničáři zase zaspali. O údržbu a sjízdnost dálnic se v Česku stará 18 středisek. Ta v zimě fungují v nepřetržitém provozu, aby dokázala zachovat sjízdnost tuzemských páteřních komunikací. Každé z nich se stará zhruba o padesátikilometrový úsek.

Jsme teď na nejvýš položeném středisku údržby dálnic v Petrovicích. Jsem tady s Pavlem Žohou, řidičem vozidla údržby. Než vyrazí do terénu, tak musí zkontrolovat, zda má dostatek soli a solanky, zkontrolovat hydraulický olej a potom sednu do kabiny a můžu vyrazit.

My teď najíždíme na dálnici D8, silnice je v podstatě suchá, byť jsou tady zbytky sněhu na krajích. Co v takovém případě děláte? Kontrolujeme, jaký je stav vozovky, pokud nás vyslal dispečer a na mostech se udělá preventivní posyp, protože mosty většinou bývají vlhké a první namrzají.

Čtěte také

Jezdíme jako sestava dvou aut, jedno jede v rychlém pruhu, jedno jede za ním v pomalém pruhu a odklízí se to do odstavného pruhu. Kolikrát nás řidiči nadávají, že jedeme pomalu, že je brzdíme, ale to má svůj účel, aby oni za námi rozjížděli tu sůl a ta co nejrychleji začala zabírat a oni tak mohli co nejrychleji jet po udržené silnici.

Celý úsek projedeme za 50 minut, hodinu, podle počasí. Teď jsme na 76,5. kilometru a zde je v Knínickém kopci nejprudší stoupání. Tady se předjíždějí kamiony, které tu zůstanou stát a uzavřou dálnici. Navíc tu začíná most a nemáme možnost se tu vyhnout nebo otočit. Prostě zůstaneme stát za těmi kamiony a dostáváme vynadáno, proč nejsme před nimi. Nicméně záchranná ulička, abychom projeli, neexistuje. Pokud sněží tak doplním sůl i solanku a vyrážím znovu na dálnici.

autor: Jan Pastor
Spustit audio